Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 7 grudnia 2021 r., sygn. II SAB/Ol 134/21
Dostęp do informacji publicznej
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Katarzyna Matczak Sędziowie sędzia WSA Ewa Osipuk (spr.) sędzia WSA Tadeusz Lipiński po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 7 grudnia 2021 r. sprawy ze skargi B. K. na bezczynność Nadleśnictwa w udostępnieniu informacji publicznej oddala skargę.
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia 21 maja 2021 r., B. K. złożył do Nadleśniczego Nadleśnictwa B. wniosek o udzielenie informacji, poprzez wskazanie informacji o zawartych przez Nadleśnictwo umowach dzierżawy, najmu, użyczenia lub innej formy przekazania jezior, stawów, rzek lub innych wód z innymi podmiotami. Skarżący wniósł o wskazanie dzierżawcy (najemcy), daty zawarcia umowy, okresu trwania umowy i wynagrodzenia.
Odpowiadając na wniosek, pismem z dnia "[...]" r., organ przesłał informacje dotyczące pięciu dzierżawców, podając, że są to: Fundacja "[...]" i cztery osoby fizyczne (bez podania ich danych) oraz podał wnioskowane dane dla tych pięciu podmiotów.
Pismem z dnia 15 czerwca 2021 r., skarżący zwrócił się ponownie o udzielenie konkretnych, wyczerpujących odpowiedzi na zadane pytania. Wniósł o wskazanie konkretnych dzierżawców poszczególnych jezior.
Decyzją z dnia "[...]" r. Nr "[...]", organ odmówił udostępnienia wnioskowanej informacji publicznej. Organ wskazał, że podmioty, które wydzierżawiły od Nadleśnictwa tereny wodne prywatne, nie mogą zostać uznane za osobę pełniącą funkcję publiczną, jak też, dzierżawcy nie mają związku z pełnieniem funkcji publicznych. Ponadto, osoby fizyczne, zawierające umowy, nie zrezygnowały z przysługującej im ochrony, o której mowa w art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. z 2020 r., poz. 2176), dalej jako: "u.d.i.p.", nie uzyskiwały też żadnego świadczenia ze środków publicznych. Nie realizują żadnych zadań publicznych. Tym samym, korzystają z prawa do prywatności, polegającego na nieujawnianiu imienia i nazwiska oraz innych danych, które pozwolą na identyfikację. Ujawnienie danych konsumentów stanowiłoby również naruszenie rozporządzenia Parlamentu Europejskiegoi Rady z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, która wprowadza zaostrzony reżim ochrony danych osobowych.