Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 27 października 2021 r., sygn. II SA/Po 25/21
Pomoc społeczna
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Danuta Rzyminiak-Owczarczak (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Aleksandra Kiersnowska -Tylewicz Asesor WSA Arkadiusz Skomra po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 27 października 2021 r. sprawy ze skargi M. B. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] października 2020r. Nr [...] w przedmiocie świadczenia "Dobry Start" uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję Burmistrza P. z dnia [...] sierpnia 2020r. nr [...]
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] sierpnia 2020 r., nr [...], Burmistrz P. odmówił M. B. przyznania prawa do świadczenia "Dobry start" na dziecko - M. S., działając na podstawie art. 187a ust. 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. z 2018 r. poz. 998) oraz § 3 ust. 1 i ust. 6, § 4 ust. 1 pkt 1, § 8 ust. 2 pkt 1, § 8 ust. 3 pkt 1, § 10 ust. 3, § 10 ust. 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji świadczenia "Dobry Start" (Dz.U. z 2018 r. poz. 1061).
W uzasadnieniu decyzji Burmistrz P. (zwany dalej także "Burmistrzem" lub "organem I instancji") wskazał, że M. B. (zwana dalej także "wnioskodawczynią" lub "skarżącą") wniosła w dniu [...] sierpnia 2020 r. o ustalenie prawa do świadczenia "Dobry start" na dziecko - M. S.. Do wniosku załączono postanowienie Sądu Rejonowego w S. II Wydziału Rodzinnego i Nieletnich z dnia [...] lipca 2020 r., sygn. akt III Nsm [...], o powierzeniu M. i J. B. na czas trwania postępowania bieżącej pieczy nad małoletnią M. S., przyznając im prawo do podejmowania decyzji w sprawach edukacji małoletniej. Burmistrz wyjaśnił, że zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu "Dobry Start" (Dz.U. z 2018, poz. 1061 ze zm., zwanym dalej także "rozporządzeniem Rady Ministrów"), świadczenie to przysługuje: rodzicom, opiekunom faktycznym, opiekunom prawnym, rodzinom zastępczym, osobom prowadzącym rodzinne domy dziecka, dyrektorom placówek opiekuńczo-wychowawczych, dyrektorom regionalnych placówek opiekuńczo-terapeutycznych - raz w roku na dziecko. Również § 10 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów wskazuje, że ustalenie prawa do świadczenia "Dobry start" oraz jego wypłata następują odpowiednio na wniosek matki, ojca, opiekuna faktycznego, opiekuna prawnego, rodziny zastępczej osoby prowadzącej rodzinny dom dziecka, dyrektora placówek opiekuńczo-wychowawczych, dyrektora regionalnych placówek opiekuńczo-terapeutycznych albo dyrektora domu pomocy społecznej albo osoby uczącej się. Tymczasem M. B. nie jest ani matką małoletniej M. S., ani jej opiekunem faktycznym. Wnioskodawczyni nie przedstawiła również orzeczenia sądu opiekuńczego o ustanowieniu jej opiekunem prawnym małoletniej, na podstawie art. 94 § 3 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego. Mając powyższe na uwadze Burmistrz P. uznał, że wnioskodawczyni nie należy do kręgu osób, na rzecz których można ustalić prawo do świadczenia "Dobry start", co skutkowało odmową przyznania świadczenia.