Orzeczenie
Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 9 września 2021 r., sygn. II SA/Rz 1071/21
Prawo miejscowe
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący SWSA Elżbieta Mazur - Selwa Sędziowie WSA Piotr Godlewski AWSA Maria Mikolik /spr./ po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 9 września 2021 r. sprawy ze skargi Gminy Nisko na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Podkarpackiego z dnia 27 maja 2021 r. nr P.II.4131.2.119.2021 w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały w sprawie nadania statutu Żłobkowi Miejskiemu w Nisku - skargę oddala -
Uzasadnienie
II SA/Rz 1071/21
UZASADNIENIE
Przedmiotem skargi Gminy Nisko (dalej: Gmina, strona skarżąca) jest rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Podkarpackiego (dalej: Wojewoda lub organ nadzoru) z dnia 27 maja 2021 r. nr P.II.4131.2.119.2021 stwierdzające nieważność uchwały Rady Miejskiej w Nisku z dnia 28 kwietnia 2021 r. nr XXXIV/296/2021 w sprawie nadania statutu Żłobkowi Miejskiemu w Nisku.
Jak wynika z akt sprawy, 28 kwietnia 2021 r. Rada Gminy w Nisku, działając na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020r., poz. 713 ze zm.; dalej u.s.g.) oraz art. 11 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2021 r. poz. 75; dalej: ustawa o opiece nad dziećmi), podjęła uchwałę nr XXXIV/296/2021 w sprawie nadania statutu Żłobkowi Miejskiemu w Nisku.
Po przekazaniu w/w uchwały organowi nadzoru, Wojewoda wszczął postepowanie zmierzające do stwierdzenia jej nieważności.
Następnie rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 27 maja 2021r. nr P.II.4131.2.119.2021 Wojewoda działając na podstawie art. 85, 86 i 91 ust. 1 i ust. 2 u.s.g., stwierdził nieważność powyższej uchwały.
W uzasadnieniu rozstrzygnięcia nadzorczego Wojewoda wskazał, że statut nie zawiera warunków przyjmowania dzieci z uwzględnieniem preferencji dla rodzin wielodzietnych i dzieci niepełnosprawnych, o których mowa w art. 11 ust. 2 pkt 3 ustawy o opiece nad dziećmi. Wskazany element statutu żłobka nie znajduje się w żadnym przepisie. Zauważył, że jedynie w kryteriach naboru ustawodawca lokalny odniósł się do dzieci niepełnosprawnych oraz rodzin wielodzietnych, przyznając im określoną liczbę punktów z tego tytułu. Dodatkowo w § 12 załącznika zawarto enigmatyczny zapis, w którym wskazano, że "poza kolejnością z usług żłobka korzystają dzieci ze wskazaniami społecznymi wydanymi przez stosowne instytucje". Zapis ten, zdaniem Wojewody, nie wyczerpuje obowiązku wynikającego z przywołanego przepisu z uwagi na jego ogólnikowość i nieprecyzyjne sformułowanie.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right