Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 14 września 2021 r., sygn. II SA/Ol 511/21
Służba zdrowia
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Alicja Jaszczak-Sikora (spr.) Sędziowie sędzia WSA Beata Jezielska sędzia WSA Piotr Chybicki po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 14 września 2021 r. sprawy ze skargi J. L. i M. A. Spółka A na decyzję Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego z dnia [...] r., nr [...] w przedmiocie kary za naruszenie zakazu prowadzenia działalności polegającej na prowadzeniu dyskotek I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję organu I instancji; II. zasądza od organu na rzecz skarżących kwotę 880 zł (osiemset osiemdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia "[...]" r, znak: "[...]" Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny (dalej jako: " organ", "organ I instancji" lub "PPIS", działając na podstawie art. 48a ust. 1 pkt. 3, ust.3 pkt.l, ust. 4, ust. 8 ustawy
z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczeniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (t.j. Dz.U z 2020 r., poz. 1845 ze zm., dalej jako: "ustawa" lub "u.z.ch.z") art. 189a oraz art. 189d ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2020 r., poz. 256, z późn.zm., dalej jako: "k.p.a"), art. 2 § 1 pkt 1 i § 2,w zw. z art. 47 § 1, art. 91 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn.zm.) w związku
z § 7 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 sierpnia 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz.U. poz. 1356, dalej jako: "rozporządzenie"), wymierzył solidarnie J. L. oraz M. A., prowadzącym działalność gospodarczą pod firmą "[...]" (dalej jako: "Skarżący" lub "Strona") karę pieniężną w kwocie 10.000,00 zł za naruszenie zakazu prowadzenia działalności polegającej na prowadzeniu dyskotek.
W odwołaniu od ww. decyzji pełnomocnik Stron zarzucił, że ograniczenia prowadzenia działalności gospodarczej, wprowadzone do obrotu prawnego ww. rozporządzeniem, są sprzeczne z Konstytucją RP i nie mogą stanowić podstawy do wymierzania kar pieniężnych w stosunku do przedsiębiorców. Wskazał, że dopuszczalne są ograniczenia wolności praw człowieka i obywatela w stosunku do osób fizycznych, a także ograniczenia w stosunku do osób prawych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej w okresie stanu klęski żywiołowej, a taki stan w Polsce nie został wprowadzony.