Wyrok WSA w Warszawie z dnia 26 maja 2021 r., sygn. III SA/Wa 2348/20
Inne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Beata Sobocha (sprawozdawca), Sędziowie sędzia WSA Piotr Przybysz, sędzia WSA Jarosław Trelka, , po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 26 maja 2021 r. sprawy ze skargi T. S.A. z siedzibą w Z. na odmowę Szefa Krajowej Administracji Skarbowej z dnia [...] października 2020 r. nr [...] w przedmiocie wydania opinii zabezpieczającej oddala skargę
Uzasadnienie
T. S.A. z siedzibą w Z. , zwróciła się w dniu 22 stycznia 2020 r. (data wpływu do organu: 27 stycznia 2020 r.) z wnioskiem o wydanie opinii zabezpieczającej dotyczącym czynności polegających na prowadzeniu działalności za pośrednictwem dwunastu spółek z ograniczoną odpowiedzialności w zakresie sprzedaży detalicznej na wyodrębnionym geograficznie regionie.
Spółka określając swój model prowadzenia działalności gospodarczej wskazywała na to, że w lipcu 2016 r. T. rozpoczął wdrażanie programu Poprawy Efektywności Zarządzania Siecią Sprzedaży, który został uaktualniony w dniu 22 stycznia 2019 r. Program polegał na założeniu 10 pilotażowych spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, których zadaniem było prowadzenie działalności w modelu polegającym na zarządzaniu przez każdą ze spółek tylko jednego. Spółki te rozpoczęły działalność w lipcu i sierpniu 2016 r. Wnioskodawca zauważył, że model taki wykorzystują na rynku polskim zagraniczne koncerny międzynarodowe. Spółki miały odpowiadać w istocie jedynie za prowadzenie sprzedaży w danym sklepie oraz obsłudze gwarancyjnej zakupionych towarów. Pozostałe czynności wykonywane miały być przez T. - "spółkę matkę". Wnioskodawca wskazał, że program przynosił korzyści ekonomiczne i skutkował zwiększeniem rentowności danych sklepów. Efektem programu było z jednej strony zwiększenie przychodów, a z drugiej ograniczenie kosztów operacyjnych, które ze względu na ich alokowanie do poszczególnych sklepów miały być zmniejszone poprzez możliwość bardziej elastycznego podejścia do prowadzonej sprzedaży oraz dynamiczne dostosowywanie się do rynku. Wnioskodawca podkreślił, że na uwagę zasługują wyniki zysku operacyjnego uwzględniającego również koszty operacyjne, z którego wynika że poziom rentowności sklepów objętych programem był wyższy o około dwa punkty procentowe od wyniku rentowności osiągniętego przez grupę kapitałową. Owe koszty operacyjne, pomimo że uległy zwiększeniu na skutek konieczności zapewnienia obsługi administracyjnej nowoutworzonych spółek, w tym dokonywania czynności przed organami podatkowymi, to nie równoważyły poprzednio wskazanych zysków. Wnioskodawca podnosił jednak, że jeśli program pilotażowy zastosować dla prawie 500 spółek (liczba sklepów w Grupie), to decyzja taka wymagać będzie znacznego wzrostu zaangażowania pracowników biurowych, a co za tym idzie znaczącego zwiększenia ponoszonych kosztów. Konieczne miało być zatrudnienie dodatkowych osób, których obowiązkiem będzie tylko i wyłącznie raportowanie podatkowe, co jednocześnie znacznie zwiększy koszty operacyjne.