Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 18 listopada 2020 r., sygn. II SA/Wa 441/20

Policja

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Marcinkowska, Sędzia WSA Danuta Kania (spr.), Sędzia WSA Sławomir Fularski, , , po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 18 listopada 2020 r. sprawy ze skargi M. W. na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia [...] grudnia 2019 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wyłączenia stosowania przepisów ustawy 1. uchyla zaskarżoną decyzję, 2. zasądza od Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na rzecz skarżącego M. W. kwotę 480 zł (słownie: czterysta osiemdziesiąt złotych), tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Przedmiotem rozpoznania w niniejszej sprawie jest skarga M. W. (dalej: "wnioskodawca", "skarżący") na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (dalej: "Minister SWiA", "organ") z dnia [...] grudnia 2019 r. nr [...] o odmowie wyłączenia stosowania przepisów ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2019 r., poz. 288), dalej: "ustawa zaopatrzeniowa".

Skarga została złożona w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:

Wnioskiem z dnia [...] lipca 2017 r. M. W., działając przez pełnomocnika, zwrócił się do Ministra SWiA o zastosowanie art. 8a ustawy zaopatrzeniowej. W uzasadnieniu wniosku wskazał w szczególności, że we wrześniu 1984 r. rozpoczął studia w Wyższej Szkole [...] im. [...] w K., które następnie kontynuował w filii Wojsk Ochrony Pogranicza w K.. W październiku 1988 r. rozpoczął służbę w [...] Brygadzie WOP na stanowisku [...] Granicznej Placówki Kontrolnej w S., którą pełnił do maja 1991 r. Podniósł również, że w okresie poprzedzającym 31 lipca 1990 r. nie pełnił służby "na jakimkolwiek etacie wchodzącym w skład struktur SB", nie wykonywał zadań służbowych "bezpośrednio na rzecz tej służby". Do jego obowiązków należało rozpoznawanie zagrożeń związanych z nielegalnym przekraczaniem granicy państwowej. Wnioskodawca zwrócił uwagę, że zdaniem przełożonych nie posiadał predyspozycji do pracy operacyjno-rozpoznawczej. Nie wynikało to jednak "z całkowitego braku kompetencji do jej wykonywania, ale przede wszystkim z braku wewnętrznej motywacji i oporów natury moralnej, których w tamtym okresie nie mógł z przyczyn oczywistych oficjalnie podnosić". M. W. dodał, że w dniu [...] listopada 1989 r. zwrócił się do przełożonego o zwolnienie go z zawodowej służby wojskowej (przeniesienie do rezerwy), podając w uzasadnieniu, że "zmiany zachodzące w życiu społeczno-politycznym kraju nie pozwalają mu na pełnienie służby z wewnętrznym przekonaniem o jej słuszności (...)". Jego wniosek nie został uwzględniony z uwagi na braki kadrowe w jednostce, w której odbywał służbę, młody wiek oraz zbyt krótki upływ czasu od ukończenia studiów wyższych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00