Wyrok WSA w Kielcach z dnia 18 listopada 2020 r., sygn. II SA/Ke 693/20
Inne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Sylwester Miziołek, Sędziowie Sędzia WSA Beata Ziomek, Sędzia WSA Krzysztof Armański (spr.), po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 18 listopada 2020 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego w Sandomierzu na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] w przedmiocie udzielenia zezwolenia na wyłączenie z produkcji rolniczej gruntów rolnych uchyla zaskarżoną decyzję.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze (dalej SKO), po rozpatrzeniu odwołania [...] (zwaną dalej Spółką) od decyzji Starosty z dnia [...] odmawiającej udzielenia Spółce zezwolenia na wyłączenie z produkcji rolniczej gruntów rolnych w granicach działki o nr ewid. [...] stanowiących sady na roli klasy I (S-RI), z przeznaczeniem pod budowę wieży telekomunikacyjnej wraz ze stacją bazową o powierzchni 0,0081 ha, uchyliło zaskarżoną decyzję organu I instancji w całości i w to miejsce:
1. udzieliło Spółce zezwolenia na wyłączenie z produkcji rolniczej gruntów rolnych w granicach działki o nr. ewid. [...] stanowiących sady na roli klasy I (S-RI), z przeznaczeniem pod budowę wieży telekomunikacyjnej wraz ze stacją bazową o powierzchni 0,0081 ha,
2. zobowiązało Spółkę do uiszczenia należności i opłat rocznych z tytułu wyłączenia ww. gruntu z produkcji rolniczej z chwilą faktycznego wyłączenia gruntu z produkcji rolniczej,
3. zobowiązało Spółkę do zgłoszenia organowi I instancji faktu rozpoczęcia robót budowlanych na ww. działce.
W uzasadnieniu decyzji organ II instancji przytoczył szeroko stanowisko organu I instancji stwierdzając, że pomimo jasnych wytycznych zawartych w decyzji SKO z dnia 2 września 2019 r. organ ten nadal z nimi polemizuje i podtrzymuje odmienne od zapatrywań Kolegium stanowisko. Starosta twierdzi bowiem, że parametry i wskaźniki kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu, w tym linie zabudowy, gabaryty obiektów i wskaźniki intensywności zabudowy zawarte w miejscowym planu zagospodarowania przestrzennego Gminy [...] w granicach sołectw gminy, zatwierdzonego uchwałą Rady Gminy nr XLVIII/273/06 z dnia 13 czerwca 2006 r. (dalej m.p.z.p.), dla jednostki H72R określają, że są to tereny rolnicze z ograniczonym prawem do ich zabudowy, które nie zostały objęte zgodą ministra właściwego do spraw rozwoju wsi na zmianę przeznaczenia gruntów na cele nierolnicze przy sporządzaniu m.p.z.p., z uwagi na brak możliwości wykorzystania terenu w inny sposób niż rolniczy - co wyklucza możliwość lokowania inwestycji, która w konsekwencji w wyniku inwentaryzacji powykonawczej doprowadzi do zmiany klasyfikacji użytków z rolnego (Rl) na inne tereny zabudowane (Bi), czyli zmieni sposób użytkowania. Wobec takich zapisów m.p.z.p. oraz treści art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1161) lokalizacja jakiejkolwiek inwestycji prowadzącej do zmiany sposobu użytkowania ww. terenu, w tym budowy wieży telekomunikacyjnej wraz ze stacją bazową oraz płyty o powierzchni do wyłączenia równej 0,0081 ha, która utwardzona zostanie tłuczniem kamiennym, uniemożliwia dalszą produkcję rolną w jednostce H72R i w konsekwencji nie jest możliwa.