Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 27 listopada 2020 r., sygn. II SA/Gl 821/20

Czystość i porządek

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Stanisław Nitecki (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Andrzej Matan,, Sędzia WSA Artur Żurawik, , po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 27 listopada 2020 r. sprawy ze skargi Rady Miasta Rydułtowy na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego z dnia 30 kwietnia 2020 r. nr NPII.4131.1.428.2020 w przedmiocie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy 1. uchyla zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze, 2. zasądza od Wojewody Śląskiego na rzecz strony skarżącej kwotę 480 (czterysta osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Rada Miasta Rydułtowy uchwałą z 26 marca 2020 r. nr 17.191.2020 w sprawie zmiany w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Rydułtowy dokonała w Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Rydułtowy, stanowiącym załącznik do uchwały z 19 stycznia 2017 r. nr 26.255.2017. Uchwała ta wydana została na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506), art. 4 ust. 1, ust. 2 oraz ust. 2a ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2019 r. poz. 2010) a także

art. 4 ust. 1 i art. 13 pkt 2 ustawy z 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1461).

Wojewoda Śląski w Katowicach rozstrzygnięciem nadzorczym z 30 kwietnia 2020 r. nr NPII.4131.1.428.2020 wydanym na podstawie art. 91 ust. 1 i 3 ustawy o samorządzie gminnym stwierdził nieważność uchwały Rady Miasta Rydułtowy z 26 marca 2020 r. nr 17.191.2020 w sprawie zmiany w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Rydułtowy w części określonej w: § 1 pkt 1 jako niezgodnej z art. 4 ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach; § 1 pkt 8 w zakresie w jakim nadaje nowe brzmienie § 3 ust. 1 pkt 3 i 4 Regulaminu, jako niezgodnej z art. 4 ust. 2 pkt 3 w związku z art. 6r ust. 3b wyżej wymienionej ustawy oraz § 1 pkt 8 w zakresie w jakim nadaje nowe brzmienie § 3 ust. 2 pkt 3 Regulaminu jako niezgodnej z art. 4 ust. 2 pkt 3 w związku z art. 6r ust. 3b przywoływanej ustawy. W uzasadnieniu tego rozstrzygnięcia przedstawiono wpierw dotychczasowy przebieg działań w sprawie, a następnie przywołano treść art. 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. W dalszej części rozstrzygnięcia nadzorczego uznano za niezgodny z prawem § 1 pkt 1 uchwały nadający nowe brzmienie § 1 ust. 2 pkt 10 i 11 Regulaminu. W pkt 10 przedmiotowego Regulaminu dokonano podziału jednej frakcji selektywnie zbieranych odpadów komunalnych to jest zużytych opon na: opony z pojazdów ciężarowych, sprzętu budowlanego, urządzeń przemysłowych i ciągników rolniczych i pozostałe opony. W ocenie organu nadzoru brak jest podstaw prawnych dla dokonania takiego podziału wskazanej frakcji selektywnie zbieranych odpadów komunalnych. W tożsamy sposób organ nadzoru uznał regulację zamieszczoną w pkt 11 przedmiotowego Regulaminu w zakresie podziału frakcji odpadów budowlanych i rozbiórkowych na: gruz, papę odpadową, materiały izolacyjne, odpady materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia i na pozostałe odpady budowlane i rozbiórkowe. Ostatnim elementem rozstrzygnięcia nadzorczego uczyniono regulację zamieszczoną w § 1 pkt 8 poddanej rozstrzygnięciu nadzorczemu Uchwały nadająca nowe brzmienie § 3 ust. 1 - 3 Regulaminu. W ocenie organu nadzoru ustalona częstotliwość pozbywania się odpadów niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych z nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, a także z nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe, ogrodów działkowych oraz innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe unormowana została niezgodnie z delegacją ustawową. Dostrzeżone uchybienia uzasadniają stwierdzenie nieważności nadzorowanej uchwały we wskazanym zakresie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00