Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 18 listopada 2020 r., sygn. II SA/Gd 219/20

Czystość i porządek

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Dariusz Kurkiewicz Sędziowie WSA Mariola Jaroszewska (spr.) WSA Diana Trzcińska po rozpoznaniu w Gdańsku na posiedzeniu niejawnym w dniu 18 listopada 2020 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego na uchwałę Rady Gminy z dnia 31 marca 2015 r., nr [...] w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w częściach obejmujących: § 2, § 15 ust. 1 pkt 1) lit. a), b), c), d), e), § 16, § 26 i § 27.

Uzasadnienie

Prokurator Rejonowy (dalej jako "Prokurator") wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku skargę na uchwałę Rady Gminy (dalej jako "Rada Gminy") nr V/53/2015 z dnia 31 marca 2015 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy. Prokurator zaskarżył uchwałę w zakresie § 2, § 15 ust. 1, § 16, § 26 i § 27 regulaminu, domagając się stwierdzenia jej nieważności w zaskarżonym zakresie.

W skardze zarzucono naruszenie art. 7 Konstytucji RP, art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506 ze zm.), dalej jako u.s.g., art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2019 r. poz. 2010 ze zm.), dalej jako u.c.p.g., a także § 115, § 135, § 118, § 143 i § 137 § 116 oraz § 149 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie "Zasad techniki prawodawczej" (Dz. U. z 2016 r., poz. 283 ze zm.), dalej jako Zasady techniki prawodawczej.

Według Prokuratora w przepisach § 15 ust. 1 pkt 1 lit. a) i pkt 2 lit. a), b), c), d), e), oraz § 16 załącznika zaskarżonej uchwały przekroczono upoważnienie ustawowe poprzez nałożenie na właścicieli zwierząt domowych obowiązku zabezpieczenia nieruchomości w sposób uniemożliwiający samodzielne wydostanie się zwierzęcia poza jej obszar, umieszczenia tabliczki przy wejściu do nieruchomości informującej o obecności psa, obowiązku osób wyprowadzających psy poza teren własnej posesji na uwięzi oraz z nałożonym kagańcem, możliwości zwalniania psa z uwięzi wyłączenie na terenach zielonych tylko pod warunkiem, że posiada kaganiec, także poprzez wprowadzenie zakazu wpuszczania psów do piaskownic i na place gier i zabaw dla dzieci, na plaże i kąpieliska i obiektów użyteczności publicznej, których administracje wprowadziły ten zakaz.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00