Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 17 listopada 2020 r., sygn. II SA/Bk 464/20

Czystość i porządek

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia NSA Elżbieta Trykoszko (spr.), Sędziowie asesor sądowy WSA Elżbieta Lemańska, sędzia WSA Małgorzata Roleder, , po rozpoznaniu w Wydziale II na posiedzeniu niejawnym w dniu 17 listopada 2020 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego w Ł. na uchwałę Rady Gminy Piątnica z dnia 20 lutego 2013 r. nr 117/XXVI/2013 w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Piątnica 1. stwierdza nieważność § 4, § 13 ustęp 1 i § 15 ustęp 3, 4 i 5 Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Piątnica, stanowiącego załącznik do zaskarżonej uchwały; 2. oddala skargę w pozostałym zakresie.

Uzasadnienie

Prokurator Rejonowy w Ł. zaskarżył do sądu administracyjnego uchwałę Rady Gminy Piątnica z dnia 20 lutego 2013r. Nr 117/XXVI/2013 w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Piątnica, zmienioną uchwałą nr 111/XX/2016r/ Rady Gminy Piątnica z 29 września 2016r. o zmianie uchwały w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Piątnica. Prokurator wniósł o uchylenie uchwały w całości, stawiając następujące zarzuty:

I. istotne naruszenie art. 7 i 94 Konstytucji RP, art. 40 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym i art. 4 ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach i przekroczenie ustawowego upoważnienia poprzez:

- nałożenie w § 3 pkt 1 i 2 i § 4 Regulaminu na właścicieli nieruchomości obowiązków nałożonych wprost przepisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach a dotyczących zasad mycia i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i poza warsztatami tj. niedopuszczalne powtórzenie regulacji ustawowej orz ich niedopuszczalną modyfikację, wykraczającą i ingerującą - bez odpowiedniego upoważnienia - w prawa jednostki, w tym prawa właścicielskie;

- wskazanie w § 13 Regulaminu informacji dotyczących lokalizacji Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, regionalnej instalacji przetwarzania odpadów oraz stacji zlewnej, które to wskazanie w aktach prawa miejscowego nie może być zawarte a winno być określone i udostępnione w inny sposób;

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00