Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 15 października 2020 r., sygn. III SA/Wa 199/20

Podatek dochodowy od osób fizycznych

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Maciej Kurasz (sprawozdawca), Sędziowie asesor WSA Piotr Dębkowski, sędzia WSA Beata Sobocha, Protokolant referent Agnieszka Dominiak, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 października 2020 r. sprawy ze skargi A. R. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w W. z dnia [...] listopada 2019 r. nr [...] [...] w przedmiocie określenia wysokości zobowiązania podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2014 r. oddala skargę

Uzasadnienie

1. Na podstawie przedłożonych akt Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie ustalił następujący stan faktyczny: Naczelnik Urzędu Skarbowego w P. (dalej: "Naczelnik", "NUS") przeprowadził wobec A. R. (dalej: "Skarżący", "Strona") kontrolę podatkową w zakresie prawidłowości rozliczeń z budżetem państwa w podatku dochodowego od osób fizycznych za 2014 r. oraz w podatku od towarów i usług za marzec 2015 r.

2. Następnie, w związku ze stwierdzonymi w trakcie kontroli podatkowej nieprawidłowościami NUS postanowieniem z [...] lipca 2018 r. Strony postępowanie podatkowe w sprawie podatku dochodowego od osób fizycznych za 2014 r., w wyniku którego, decyzją z [...] kwietnia 2019 r. określił zobowiązanie w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2014 r. w wysokości 272.716,00 zł w miejsce zobowiązania podatkowego w wysokości 59.308,00 zł. Jak wynikało z uzasadnienia powyższej decyzji, w trakcie prowadzonego postępowania stwierdzono nieprawidłowości w zakresie zakupu oleju napędowego oraz złomu. W zakresie zakupu oleju napędowego ustalono, że Skarżący w 2014 r. w ciężar kosztów uzyskania przychodów zaliczył wydatki na zakup oleju napędowego EKODIESEL w łącznej kwocie netto 98.624,46 zł wynikające z 8 faktur VAT wystawionych przez A. S. Spółka z o.o. oraz w kwietniu 2014 r. zaewidencjonował wydatek w kwocie netto 13.336,95 zł poniesiony na zakup oleju napędowego w ilości 3.245 litrów na podstawie faktury VAT nr [...] z [...] kwietnia 2014 r. wystawionej przez D. T. Sp. z o.o. Natomiast, w zakresie zakupu złomu i puszek aluminiowych ustalono, że Strona w miesiącach styczniu i lutym 2014 r. w ciężar kosztów uzyskania przychodów zaliczyła wydatki w łącznej kwocie netto 63.130,00 zł, poniesione na zakup złomu stalowego na podstawie 4 faktur VAT wystawionych przez T. Sp. z o.o. oraz jednego dowodu "Przyjęcie z zewnątrz (PZ)" wystawionego przez Z.P.H.U. A. R. na kwotę netto 17.304,00 zł; w miesiącu marcu 2014 r. zaewidencjonowała wydatek w kwocie 17.360,00 zł poniesiony na zakup złomu stalowego w ilości 24,8 tony na podstawie faktury VAT nr [...] z dnia [...].03.2014 r. wystawionej przez G. Sp. z o.o.; w miesiącu styczniu 2014 r. w ciężar kosztów uzyskania przychodów zaliczyła wydatki poniesione na zakup złomu mosiądzu, stali kwasoodpornej, miedzi, ołowiu, puszek aluminiowych i złomu aluminium na podstawie faktury VAT nr [...] z [...] stycznia 2014 r. na kwotę netto 11.304,70 zł wystawionej przez I. G. Sp. z o.o.; w 2014 r. w ciężar kosztów uzyskania przychodów zaliczyła wydatki poniesione na zakup złomu stalowego i żeliwnego od firmy S. M. K. w ilości 1.178,01 ton na łączną kwotę 856.505,00 zł. Zakupy zostały udokumentowane 43 szt. faktur VAT oraz 3 szt. faktur VAT korygujących. Do faktur zostały załączone wystawione przez firmę Z.P.H.U. A. R. formularze przyjęcia odpadów PZ oraz dowody wypłaty KW; we wrześniu 2014 r. na podstawie umowy kupna-sprzedaży nr [...] z [...] września 2014 r. zaewidencjonowała wydatek na nabycie złomu stalowego oraz złomu akumulatorów w łącznej ilości 306 kg o wartości 11.504,00 zł od J. B. Z treści zawartej umowy wynikało, że w dniu 17 września 2014r. J. B. dostarczył do Z.P.H.U. A. R. m.in. 190 kg złomu stalowego (zrzynki dachowe) o wartości 11.400,00 zł. Według umowy cena jednostkowa za kg złomu wynosi 60 zł; w ciężar kosztów uzyskania przychodów w poszczególnych miesiącach 2014 r. zaliczyła wydatki poniesione na zakup puszek aluminiowych od ludności w łącznej ilości 11.720 kg na łączną kwotę 34.350,00 zł. Zakupy zostały udokumentowane 9 szt. dowodów wewnętrznych, tzw. umów kupna-sprzedaży. W konsekwencji powyższych ustaleń NUS stwierdził, że Strona zawyżyła koszty uzyskania przychodów na łączną kwotę 1.123.201,11 zł, poprzez zaewidencjonowanie: wydatków na podstawie dowodów nieodzwierciedlających rzeczywistego przebiegu zdarzeń gospodarczych w łącznej kwocie 1.077.565,11 zł wystawionych przez: S. M. K. , T. Sp. z o.o., G. Sp. z o.o., I. G. Sp. z o.o., A. S. Sp. z o.o., D. T. Sp. z o.o.; wydatków na zakup towarów handlowych (puszek aluminiowych) na podstawie zbiorczych dowodów zakupu na łączną kwotę 34.350,00 zł; błędnie sporządzonego dowodu zakup złomu od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej na łączna kwotę 11.286,00 zł.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00