Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 15 października 2020 r., sygn. II SA/Wa 686/20

Inne

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Piotr Borowiecki, Sędzia WSA Joanna Kube, Sędzia WSA Andrzej Góraj (spr.), Protokolant specjalista Monika Gieroń po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 października 2020 r. sprawy ze skargi Miasta G. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody [...] z dnia [...] lutego 2020 r. nr [...] w przedmiocie nieważności zarządzenia Burmistrza Miasta G. z dnia [...] grudnia 2019 r. nr [...] 1. uchyla zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze, 2. zasądza od Wojewody [...] na rzecz strony skarżącej Miasta G. kwotę 480 zł (słownie: czterysta osiemdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Wojewoda [...] rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia [...] lutego 2020 r. nr [...], działając na podstawie art. 91 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506 z późn. zm.), stwierdził nieważność Zarządzenia Nr [...] Burmistrza Miasta [...] z dnia [...] grudnia 2019 r. w sprawie odwołania A. M. ze stanowiska dyrektora Szkoły Podstawowej nr [...] im. [...] w [...].

Powyższe rozstrzygnięcie zapadło w następującym stanie faktycznym i prawnym.

Zarządzeniem Nr [...] z dnia [...] grudnia 2019 r. Burmistrz Miasta [...] odwołał A. M. ze stanowiska dyrektora Szkoły Podstawowej Nr [...] im. [...] w [...], wskazując jako podstawę prawną odwołania art. 66 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148, z późn. zm. - zwana dalej "prawo oświatowe"), zgodnie z którym organ, który powierzył nauczycielowi stanowisko kierownicze w szkole, w przypadkach szczególnie uzasadnionych, po zasięgnięciu opinii kuratora oświaty, może odwołać nauczyciela ze stanowiska kierowniczego

w czasie roku szkolnego, bez wypowiedzenia.

W ocenie organu nadzoru, kwestionowane Zarządzenie nie spełnia przesłanki materialnoprawnej, określonej jako "przypadek szczególnie uzasadniony".

Wskazał, że o przypadku szczególnie uzasadnionym, będącym podstawą odwołania nauczyciela ze stanowiska kierowniczego w czasie roku szkolnego bez wypowiedzenia, można mówić w sytuacji wystąpienia konkretnych, poważnych przyczyn, czy to niezależnych od dyrektora, czy też zawinionych przez niego, gdy konieczne jest natychmiastowe zaprzestanie wykonywania przez niego funkcji, albowiem dalsze jej wykonywanie godziłoby w interes szkoły i powodowałoby destabilizację w jej funkcjonowaniu w zakresie zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Za "przypadki szczególnie uzasadnione" należy uznać zdarzenia (działanie lub zaniechanie) o charakterze zupełnie wyjątkowym, nadzwyczajnym (wykraczającym poza działanie rutynowe, codzienne), mające charakter niedopełnienia obowiązków lub naruszenia uprawnień określonych prawem, przy czym stwierdzone uchybienia są tego rodzaju, że powodują destabilizację w realizacji funkcji (dydaktycznej, wychowawczej i oświatowej) szkoły i dlatego konieczne jest natychmiastowe zaprzestanie wykonywania funkcji dyrektora, albowiem dalsze zajmowanie przez niego stanowiska godzi w interes szkoły jako interes publiczny.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00