Orzeczenie
Wyrok WSA w Opolu z dnia 13 października 2020 r., sygn. II SA/Op 214/20
Prawo miejscowe; Ruch drogowy
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Elżbieta Kmiecik (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Marzena Łozowska Sędzia WSA Krzysztof Sobieralski Protokolant St. inspektor sądowy Joanna Szyndrowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 października 2020 r. sprawy ze skargi Wojewody Opolskiego na uchwałę Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 19 grudnia 2019 r., Nr XIV/113/2019 w przedmiocie ustalenia wysokości opłat za usunięcie i przechowanie pojazdów stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w całości.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi wniesionej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu przez Wojewodę Opolskiego jest uchwała Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 19 grudnia 2019 r., nr XIV/113/2019, w sprawie ustalenia wysokości opłat za usunięcie i przechowanie pojazdów w 2020 r. (Dz. Urz. Woj. Opolskiego, poz. 4047).
Zaskarżona uchwała podjęta została na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 511, ze zm.) zwanej dalej u.s.p., w związku z art. 130a ust. 6 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1990, ze zm.) zwanej dalej ustawą. W § 1 uchwały ustalono wysokość opłat za czynności związane z usunięciem i przechowaniem pojazdu w przypadkach określonych w art. 130a ust. 1 i 2 ustawy na okres od dnia 1 stycznia 2020 r. do 31 grudnia 2020 r. odpowiednio za usunięcie pojazdu w wysokości: 1) rower lub motorower - 118 zł, 2) motocykl - 232 zł, 3) pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,51 - 503 zł, 4) pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t do 7,5 t - 628 zł, 5) pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 t do 16 t - 887 zł, 6) pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t - 1308 zł, 7) pojazd przewożący materiały niebezpieczne - 1591 zł; a także za każdą dobę przechowywania pojazdu na parkingu w wysokości: 1) rower lub motorower - 22 zł, 2) motocykl - 29 zł, 3) pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t - 42 zł, 4) pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t do 7,5 t - 54 zł, 5) pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 t do 16 t - 79 zł, 6) pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t - 142 zł, 7) pojazd przewożący materiały niebezpieczne - 208 zł. W § 2 uchwały przyjęto, że wysokość kosztów, jakie powstały wskutek wydania dyspozycji usunięcia pojazdu w przypadku odstąpienia od jego usunięcia wynosi 80% opłaty za usunięcie pojazdu określonej w § 1 dla danego rodzaju pojazdu. W § 3 postanowiono, że opłaty i koszty, o których mowa w § 1 i § 2, będą pobierane na terenie powiatu kluczborskiego przez powiatowe jednostki organizacyjne lub jednostki zajmujące się usuwaniem i przechowywaniem pojazdów, w przypadku powierzenia takiej jednostce przez starostę wykonania zadań związanych z usuwaniem i przechowywaniem pojazdów zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych. Na mocy § 4 wykonanie uchwały powierzono Zarządowi Powiatu w Kluczborku, a w § 5 postanowiono, że uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Opolskiego, z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2020 r. W uzasadnieniu do projektu uchwały wskazano maksymalne stawki opłat ustalone na 2020 r., w zestawieniu do stawek obecnie obowiązujących na terenie powiatu oraz stawek proponowanych, a także wyjaśniono m.in., że przy tworzeniu projektu brane były pod uwagę jedynie przesłanki materialnoprawne określone w art. 130a ust. 6 ustawy. Zaznaczono, że celem zadania publicznego polegającego na usuwaniu pojazdów z drogi w trybie art. 130a jest przede wszystkim zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym wraz z koniecznością sprawnej realizacji zadań związanych z usuwaniem pojazdów. Zapewnie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa wynikać powinno z kolei nie tylko z samego faktu likwidacji stanu zagrażającego bezpieczeństwu, lecz również z prewencji indywidualnej i ogólnej. Sprawność polega zatem nie tylko na szybkim usuwaniu pojazdów, lecz przede wszystkim na minimalizacji ogólnej liczby przypadków, w których istnieje konieczność usunięcia pojazdu z drogi.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right