Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 15 października 2020 r., sygn. II SA/Łd 443/20

Nieruchomości

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia WSA Sławomir Wojciechowski (spr.) Sędziowie: Sędzia WSA Arkadiusz Blewązka Asesor WSA Anna Dębowska po rozpoznaniu w dniu 15 października 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym sprawy ze skargi L. R. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w S. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie negatywnego zaopiniowania proponowanego podziału nieruchomości oddala skargę. a.bł.

Uzasadnienie

Zaskarżonym postanowieniem z [...] r. nr [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze w S., po rozpatrzeniu zażalenia L.R., utrzymało w mocy postanowienie Wójta Gminy N. z [...] r. znak: [...] w przedmiocie negatywnego zaopiniowania proponowanego podziału nieruchomości.

Jak wynika z akt sprawy postanowieniem z [...] r. Wójt Gminy zaopiniował negatywnie projekt podziału nieruchomości położonej w obrębie geodezyjnym M., gm. N. ozn. nr ew. działek 1001/1 o pow. 0,0337 ha i 1001/2 o pow. 0,0654 ha stanowiących własność L. R.

W zażaleniu na powyższe postanowienie L. R. wskazał, że celem podziału jest wydzielenie działek nr 1001/3, 1001/6 i 1001/7 i ich połączenie w odrębną nieruchomość i następnie przeznaczenie do sprzedaży. Natomiast wydzielenie działki nr 1001/4 ma na celu powiększenia działki nr 1001/5, ponieważ dotychczasowa granica przebiega blisko tarasu budynku mieszkalnego.

Wskazanym na wstępie postanowieniem z [...] r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w S., na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 k.p.a. w związku z art. 144 k.p.a., utrzymało w mocy zaskarżone postanowienie organu I instancji. Uzasadniając podjęte rozstrzygnięcie organ odwoławczy przywołał regulacje art. 93 ust 1-5 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2020 r., poz. 65 z późn.zm. - w skrócie "u.g.n."). Przepis ten ustala ogólną zasadę, zgodnie z którą podziału nieruchomości można dokonać, jeśli jest on zgodny z ustaleniami planu miejscowego, a w razie braku tego planu stosuje się przepisy art. 94. Zgodność proponowanego podziału nieruchomości z ustaleniami planu miejscowego opiniuje wójt, burmistrz albo prezydent miasta w formie postanowienia (art. 93 ust. 4 i 5). Pojęcie "zgodności podziału z ustaleniami planu" oznacza, że przy zatwierdzeniu projektu podziału organ musi przede wszystkim uwzględnić przeznaczenie terenu określone w planie miejscowym, i z tego punktu widzenia ocenić, czy projekt realizuje to przeznaczenie, a także czy "służy" temu przeznaczeniu. Dodatkowym kryterium dopuszczalności zatwierdzenia podziału, z punktu widzenia jego zgodności z planem, jest konieczność badania możliwości przyszłego zagospodarowania nowo utworzonych działek zgodnie z celem i przeznaczeniem nieruchomości w planie miejscowym. Opinia o zgodności podziału nieruchomości powinna opierać się na ustaleniach celu podziału oraz zamierzeń, co do dalszego zagospodarowania działek, tak by powstałe jednostki geodezyjne nie stały w sprzeczności z możliwością racjonalnego wykorzystania gruntów, zakreśloną w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Oceny tej należy więc dokonać przez pryzmat skutku podziału nieruchomości w wyniku, czego dochodzi do powstania odrębnych nieruchomości.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00