Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Kielcach z dnia 20 października 2020 r., sygn. II SA/Ke 792/20

Policja; Administracyjne postępowanie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jacek Kuza, Sędziowie Sędzia WSA Beata Ziomek, Asesor WSA Agnieszka Banach (spr.), po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 20 października 2020 r. sprawy ze skargi A.W. na postanowienie Komendanta Wojewódzkiego Policji w Kielcach z dnia 19 czerwca 2020 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania administracyjnego uchyla zaskarżone postanowienie oraz postanowienie organu I instancji.

Uzasadnienie

Zaskarżonym postanowieniem z dnia 19 czerwca 2020 r. nr [...] Komendant Wojewódzki Policji w Kielcach, po rozpoznaniu zażalenia A.W., utrzymał w mocy postanowienie Komendanta Powiatowego Policji w Ostrowcu Świętokrzyskim z dnia 1 czerwca 2020 r. nr [...], którym odmówiono wszczęcia postępowania administracyjnego w przedmiocie wypłaty ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop wypoczynkowy.

Rozstrzygnięcie organu odwoławczego zapadło w stanie faktycznym

i prawnym ustalonym w sposób następujący.

Pismem z dnia 11 maja 2020 r. A.W. zwrócił się do organu pierwszej instancji o dokonanie wypłaty ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop wypoczynkowy w ilości 130 dni w łącznej wysokości 26.709,18 zł, a w przypadku odmowy wypłaty żądanej kwoty wszczęcie postępowania administracyjnego w sprawie i wydania stosownej decyzji.

Organ pierwszej instancji, po zapoznaniu się z treścią wniosku, odmówił wszczęcia postępowania administracyjnego w przedmiocie wypłaty ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop.

Organ odwoławczy, rozpoznając sprawę w trybie zażaleniowym, powołał się na art. 61a § 1 w zw. z art. 61 k.p.a i wskazał, że w realiach niniejszej sprawy zachodzi inna uzasadniona przyczyna, która uniemożliwia wszczęcie postępowania administracyjnego z wniosku skarżącego.

Organ drugiej instancji podzielił słuszność stanowiska organu pierwszej instancji, że w sprawie zachodzi brak podstawy materialnoprawnej do rozpatrzenia żądania w trybie administracyjnym. Jak ocenił organ odwoławczy - wskutek wyeliminowania dyspozycji art. 115a ustawy o Policji z porządku prawnego i braku wprowadzenia normy ustawowej, która określałaby mechanizm naliczania ekwiwalentu według wskazań Trybunału Konstytucyjnego zawartych w wyroku z dnia 30 października 2018 r. w sprawie o sygn. akt. K 7/15 - brak jest podstawy prawnej do działania przez organ. Organ odwoławczy wyjaśnił, że brak w obecnym stanie prawnym normy ustawowej wprowadzającej prawidłowy mechanizm naliczania omawianego ekwiwalentu, spełniający standardy konstytucyjne, oznacza tymczasowy brak podstawy prawnej do działania przez organ Policji celem merytorycznego rozpoznania żądania. Zdaniem tego organu, rozpoznanie merytoryczne wniosku skarżącego stanowiłoby naruszenie normy art. 6 k.p.a., formułującego zasadę praworządności, zgodnie z którą organy administracji publicznej działają na podstawie przepisów prawa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00