Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 7 października 2020 r., sygn. III SA/Gl 525/20
Oświata
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Krzysztof Wujek, Sędziowie Sędzia NSA Anna Apollo, Sędzia WSA Iwona Wiesner (spr.), Protokolant Starszy referent Izabela Maj-Dziubańska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 października 2020 r. sprawy ze skargi Miasta Katowice na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego z dnia 27 maja 2020 r. nr NPII.4131.1.492.2020 w przedmiocie zasad rekrutacji do publicznych przedszkoli 1) uchyla zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze, 2) zasądza od Wojewody Śląskiego na rzecz strony skarżącej kwotę 480 (czterysta osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Na sesji 23 kwietnia 2020 r. Rada Miasta Katowice (strona, skarżąca) podjęła uchwałę Nr XIX/423/20 w sprawie określenia kryteriów rekrutacji do publicznych przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w publicznych szkołach podstawowych prowadzonych przez miasto Katowice. Uchwałę wydano na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2019r. poz. 506 ze zm. dalej: u.s.g.) oraz art. 131 ust. 4 i 6 ustawy z 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2019r. poz. 1148 ze zm.).
Wojewoda Śląski pismem z 26 maja 2020r. zawiadomił Radę Miasta Katowice zgodnie z art. 61 § 4 ustawy z 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2020r. poz. 256, dalej: K.p.a.) w związku z art. 91 ust 1 u.s.g. o wszczęciu postępowania nadzorczego w sprawie stwierdzenia nieważności Uchwały Nr XIX/423/20 Rady Miasta w sprawie określenia kryteriów rekrutacji do publicznych przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w publicznych szkołach podstawowych prowadzonych przez miasto Katowice, branych pod uwagę w drugim etapie postępowania rekrutacyjnego, określenia liczby punktów za każde z tych kryteriów i dokumentów niezbędnych do ich potwierdzenia w całości, jako sprzecznej z art. 131 Prawa oświatowego. W uzasadnieniu wskazano, że Uchwała została doręczona organowi nadzoru 27 kwietnia 2020r. Uchwała podjęta w tej materii ma charakter prawa miejscowego (art. 40 ust. 1, art. 41 ust. 1 u.s.g.). Wskazano na art. 31 Prawa oświatowego i wynikające z niego uprawnienie do korzystania z wychowania przedszkolnego oraz jego zakres w zależności od wieku dziecka. Przepisy te są skorelowane z obowiązkiem gminy do zapewnienia realizacji uprawnień określonych w ustępie 4 i 6 Prawa oświatowego (art. 31 ust. 8 ustawy). Uprawnienie do realizacji wychowania przedszkolnego na równych warunkach dotyczy wszystkich dzieci w wieku 3-6 lat, nie premiując dzieci zobowiązanych do odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego (art. 32 Konstytucji). Przyznanie lub odmowa przyznania punktów w drugim etapie rekrutacji od spełnienia kwestionowanego kryterium jest złamaniem tej zasady. Ponadto wymóg podania numeru PESEL wykracza poza zakres delegacji ustawowej (art. 150 ust. 1). Nadmierny jest również wymóg poddania dziecka obowiązkowym szczepieniem ochronnym, a kwestie te regulują przepisy ustawy z 5 grudnia 2008r. o zapobieganiu i zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz.U. z 2019r. poz. 1239 ze zm.). Z tych przyczyn Rada Miasta nie miała kompetencji do stanowienia praw w tym zakresie, tym bardziej, że dotyczyły reguł rekrutacji w drugim etapie. Zakaz przetwarzania danych wrażliwych, jakimi są informacje o szczepieniach, odnosi się do zasady ochrony prywatności (art. 51 Konstytucji). Bezpodstawnie w kryterium lp. 4 odwołano się do statusu zawodowego obojga rodziców, co pomija sytuację, gdy tylko jeden rodzic wychowuje dziecko i jest aktywny zawodowo. Rada miasta może ustanawiać dodatkowe kryteria tylko w ramach upoważnienia ustawowego odnoszącego się do realizacji potrzeb dziecka i jego rodziny, zwłaszcza rodziców samotnie wychowujących dziecko. Wymienione kryteria nie spełniają delegacji ustawowej, co stanowiło o istotnym naruszeniu prawa (art. 7 Konstytucji).