Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 21 października 2020 r., sygn. II SA/Gd 374/20
Czystość i porządek
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Diana Trzcińska (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Jolanta Górska Sędzia WSA Jolanta Sudoł po rozpoznaniu w Gdańsku w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w dniu 21 października 2020 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego na uchwałę Rady Gminy z dnia 28 listopada 2012 r., Nr [...] w sprawie przyjęcia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy stwierdza nieważność: § 19 ust. 1, 3 i 4, § 26 ust. 1, 2 i 3, § 27, § 29 ust. 1 załącznika nr 1 do zaskarżonej uchwały.
Uzasadnienie
Do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku wpłynęła skarga Prokuratora Rejonowego na uchwałę nr XIII/143/2012 Rady Gminy z dnia 28 listopada 2012 r. w sprawie "Regulaminu czystości i porządku na terenie Gminy" w zakresie przepisów § 19 ust. 1, ust. 3, ust. 4, § 26 ust. 1, 2 i 3, § 27 i § 29 ust. 1 regulaminu, stanowiącego Załącznik nr 1 do uchwały.
Wyrokiem z 8 maja 2019 r., sygn. II SA/Gd 55/19, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku oddalił skargę w zakresie § 19 ust. 1, 3 i 4, § 26 ust. 1 do słów "na smyczy" i § 29 ust. 1 uchwały, w pozostałym zakresie sąd stwierdził nieważności § 26 ust. 1 od słów "natomiast" do końca zdania, § 26 ust. 2 i 3 i § 27 uchwały uznając, że doszło w tym przypadku do istotnego naruszenia prawa, uzasadniającego wyeliminowanie tych postanowień z obrotu prawnego.
Po rozpoznaniu skargi kasacyjnej Prokuratora Rejonowego wyrokiem z 30 kwietnia 2020 r., sygn. II OSK 2541/19, Naczelny Sąd Administracyjny uchylił zaskarżony wyrok i przekazał sprawę do ponownego rozpoznania. W uzasadnieniu przypomniano, że przyjęte w regulaminie zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy nie mogą wkraczać w regulację ustawową zawartą w u.c.p.g., jak i ustaw materialnoprawnych, takich jak ustawa o odpadach. W odniesieniu do zaskarżonego § 19 ust. 1, 3 i 4 regulaminu wskazano, że Sąd Wojewódzki nie przeprowadził oceny, w jakim zakresie znaczenie ma art. 5 ust. 1 pkt 3 lit. b) u.c.p.g., który nakłada na właścicieli nieruchomości obowiązek pozbywania się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych w sposób zgodny z ustawą i przepisami odrębnymi. Nie można podzielić stanowiska, że z obowiązków nałożonych na gminę można ustanawiać nakazy i zakazy w regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy. Podkreślono, że inny zakres przedmiotowy ma określenie zasad selektywnego zbierania odpadów od wprowadzenia zakazów. Uznano, że dokonana przez Sąd Wojewódzki ocena zgodności § 19 ust. 1, 3 i 4 regulaminu jest ogólnikowa i nie daje podstaw do przyjęcia, że mieści się w granicach delegacji ustawowej. Nie wykazano, pomimo przyjęcia takiej argumentacji, jaki stan prawny obowiązujący w dniu podjęcia zaskarżonej uchwały, dał podstawy do oceny, że nie została przekroczona granica upoważnienia ustawowego.