Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 22 września 2020 r., sygn. II SA/Rz 597/20

Pomoc społeczna

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący SNSA Stanisław Śliwa Sędziowie WSA Marcin Kamiński WSA Joanna Zdrzałka /spr./ po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 22 września 2020 r. sprawy ze skargi B. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] kwietnia 2020 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania świadczenia pielęgnacyjnego uchyla zaskarżoną decyzję i decyzję Wójta Gminy z dnia [...] lutego 2020 r. nr [...].

Uzasadnienie

II SA/Rz 597/20

UZASADNIENIE

Decyzją z dnia [...] lutego 2020 r. nr [...], Wójt Gminy [...] odmówił przyznania BS prawa do świadczenia pielęgnacyjnego w związku z opieką sprawowaną nad jej niepełnosprawnym w stopniu znacznym bratem - GS.

Uzasadniając wydaną decyzję organ wskazał, że orzeczeniem Lekarza Orzecznika ZUS z dnia [...] września 2014 r. nr [...] GS został uznany za trwale niezdolnego do samodzielnej egzystencji, a jako datę powstania niepełnosprawności wpisano "nadal". Niemniej na podstawie przeprowadzonego wywiadu środowiskowego ustalono, że niepełnosprawność brata skarżącej powstała w 2011 r., tj. w wieku 58 lat. W realiach opisywanej sprawy zachodzi negatywna przesłanka do przyznania wnioskowanego świadczenia, o której mowa w art. 17 ust. 1b ustawie z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (tekst jedn. Dz.U. z 2020 r. poz. 111 z późn. zm.) - dalej: "u.ś.r", jako że niepełnosprawność nie powstała nie późnej niż do ukończenia 18 roku życia lub w trakcie nauki w szkole lub w szkole wyższej, jednak nie później niż do ukończenia 25 roku życia. W toku postępowania ustalono ponadto, że skarżąca od 1 grudnia 2018 r. pobiera świadczenie emerytalne, przyznane decyzją Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. Względem skarżącej zachodzi zatem również negatywna przesłanka do przydania świadczenia pielęgnacyjnego, o której mowa w art. 17 ust. 5 pkt 1 lit. u.ś.r.

BS wniosła odwołanie od tej decyzji argumentując, że okoliczność pobierania świadczenia emerytalnego nie powinna stanowić podstawy do odmowy przyznania świadczenia pielęgnacyjnego w całości. Wykładnia systemowa art. 17 ust. 5 pkt 1 lit. a) u.ś.r. winna prowadzić do konkluzji, że świadczenie tego rodzaju winno zostać przydane w wysokości stanowiącej różnicę pomiędzy świadczeniem pielęgnacyjnym a pobieranym świadczeniem emerytalnym. Taki sposób rozumienia wskazanej regulacji uwzględnia konstytucyjną zasadę równości, a potwierdzeniem tego jest orzecznictwo sądów administracyjnych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00