Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 4 września 2020 r., sygn. III SA/Kr 121/20

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie: Przewodniczący: Sędzia WSA Janusz Bociąga (spr.) Sędziowie: WSA Renata Czeluśniak WSA Barbara Pasternak po rozpoznaniu w dniu 4 września 2020 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi L. G-S. na decyzję Komendanta Wojewódzkiego Policji z dnia 5 grudnia 2019 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wypłaty ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu I instancji

Uzasadnienie

Komendant Wojewódzki Policji decyzją z dnia 5 grudnia 2019 r. nr [...] utrzymał w mocy decyzję Komendanta Powiatowego Policji z dnia 11 października 2019 r. nr [...], którą odmówiono L. G-S. wypłaty wyrównania ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop wypoczynkowy i dodatkowy, oraz niewykorzystany czas wolny od służby za lata 2003-2005.

Odmowę uzasadniono faktem, że po wejściu w życie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 30 października 2018 r. sygn. K 7/15, na który powoływała się strona we wniosku o wyrównanie ekwiwalentu, ustawodawca nie znowelizował art. 115a ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (tj. Dz.U. z 2019 r., póz. 161 z późn. zm.) w jego niekonstytucyjnym zakresie, tj. w zakresie wielkości przelicznika za 1 dzień niewykorzystanego urlopu wypoczynkowego lub dodatkowego. Orzeczenie Trybunału oznaczające utratę mocy części przepisu w zakresie wielkości przelicznika nie przyznało samo w sobie uprawnień byłym policjantom do ekwiwalentu w innej wysokości, tj. obliczonego według przelicznika np. 1/21 lub 1/22 części miesięcznego uposażenia, tak jak miało to miejsce w innych służbach mundurowych, a sama zaś decyzja została wydana w przedmiotowej sprawie na podstawie wymienionego art. 1T5a w aktualnie obowiązującym brzmieniu. W związku z powyższym - w ocenie organu - nie było podstawy prawnej do ponownego przeliczenia wysokości świadczenia dla strony, która po zwolnieniu ze służby w Policji dnia 30 kwietnia 2005r otrzymała na podstawie art. 115a ustawy o Policji ekwiwalent pieniężny za 62 dni niewykorzystanego urlopu w wysokości 9615,58 zł przy zastosowaniu przelicznika za 1 dzień urlopu w wymiarze 1/30 części miesięcznego wyposażenia. W skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie na decyzję Komendanta Wojewódzkiego Policji skarżąca nie zgodziła się z powyższym rozstrzygnięciem i domagając się uchylenia w całości zaskarżonej decyzji oraz poprzedzającej ją decyzji organu l instancji, zarzucił wydłużanie przez organ administracji postępowania administracyjnego poprzez niezasadne powoływanie się na lukę w prawie. Na poparcie zasadności swojego stanowiska skarżąca powołała wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 30 października 2018 r., sygn. akt K 7/15 i wskazał, że jest one jasne i wiążące dla organów administracji, które powinny respektować je w całości. Do skargi dołączono szereg pism z postępowania w sprawie,

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00