Wyrok WSA w Warszawie z dnia 10 sierpnia 2020 r., sygn. VI SA/Wa 2549/19
Drogi publiczne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Zdzisław Romanowski Sędziowie Sędzia WSA Pamela Kuraś-Dębecka (spr.) Sędzia WSA Grzegorz Nowecki Protokolant spec. Iwona Sumikowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 sierpnia 2020 r. sprawy ze skargi M. C. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] października 2019 r. nr [...] w przedmiocie odmowy uchylenia decyzji 1. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] maja 2019 r.; 2. uchyla decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] listopada 2014 r. nr [...] 3. umarza postępowanie administracyjne; 4. zasądza od Głównego Inspektora Transportu Drogowego na rzecz skarżącej M. C. kwotę 680 zł (sześćset osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Główny Inspektor Transportu Drogowego (dalej "GITD"), skarżoną decyzją, utrzymał w mocy decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektor Transportu Drogowego (dalej "WITD"), którą odmówiono uchylenia (w trybie wznowienia) ostatecznej decyzji WITD z [...] listopada 2014 r., którą nałożono na M. C. (dalej "Skarżąca") karę pieniężną za przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia.
Jako podstawę prawną odmowy wskazano m.in. art. 151 § 1 pkt 1 w zw. z art. 149 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 2096 ze zm.), dalej "k.p.a.".
Do wydania skarżonego rozstrzygnięcia doszło w następującym stanie faktyczno-prawnym.
We wrześniu 2014 r., na drodze wojewódzkiej nr [...] (dalej "DW [...]") o dopuszczalnym nacisku osi pojazdów do 8 t, zatrzymano do kontroli pojazd składający się z ciągnika siodłowego oraz naczepy, którym wykonywany był w imieniu Skarżącej krajowy przejazd drogowy z ładunkiem w postaci "WAPNA". W wyniku przeprowadzonej kontroli drogowej i pomiarów ww. pojazdu ustalono, że nacisk jego osi wynosił 9,8 t, co po odjęciu 2%, zaokrąglonych do 0,1 t w gorę, dało przekroczenie o 1,7 t, a Skarżąca - jako podmiot wykonujący przejazd, nie posiadała stosownego zezwolenia na jego wykonanie (zezwolenia kat. I i II).