Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 12 sierpnia 2020 r., sygn. III SA/Kr 1256/19

Inne

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Maria Zawadzka (spr.) Sędzia WSA Janusz Bociąga Sędzia WSA Hanna Knysiak-Sudyka po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 12 sierpnia 2020 r. sprawy ze skargi K. D. i P. D. na akt Dyrektora Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu z dnia 13 września 2019 r. nr [...] w przedmiocie zatwierdzenia stałej organizacji ruchu oddala skargę

Uzasadnienie

Prezydent Miasta Krakowa działając na podstawie art. 10 ust. 6 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2018 r., poz. 1990 ze zm.) oraz § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem (Dz. U. z 2017 r., poz. 784) zatwierdził stałą organizację ruchu w pasie drogowym dróg publicznych w rejonie Kazimierza w Krakowie wprowadzając tam Strefę Ograniczonego Ruchu według projektu nr znak IR-02.7221.600.2019 z 13 września 2019 r.

Powyższe zarządzenie zostało zaskarżone do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie przez K. D. i P. D. (dalej określanych jako "skarżący"). Skarżący domagali się uchylenia strefy ograniczonego ruchu, zarzucając, że jej wprowadzenie jest niezgodne z art. 22 i art. 32 ust. 1 Konstytucji RP, art. 1 ustawy o drogach publicznych oraz zasadami racjonalnego stanowienia prawa miejscowego. Zdaniem skarżących doszło do bezprawnego wprowadzenia zakazu wjazdu bez uwzględnienia sytuacji podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w strefie ograniczonego transportu oraz potrzeb ich klientów. Skarżący podnieśli, że zmiany w organizacji ruchu zostały wprowadzone bez uprzedzenia i przygotowania powodując postawienie przedsiębiorców przed faktem dokonanym. Zdaniem skarżących kwestionowana organizacja ruchu jest nieracjonalna, uniemożliwia osiąganie dotychczasowych dochodów z działalności usługowej oraz podważa zaufanie obywateli do organów samorządowych. W ocenie skarżących naruszone zostały też prawa osób korzystających z usług przedsiębiorców świadczących usługi w strefie ograniczonego ruchu albowiem nie mogą oni obecnie wjechać do strefy ograniczonego ruchu i zapłacić za parkowanie pojazdu ponieważ obowiązuje całkowity zakaz wjazdu, co jest niezgodne z zasadami korzystania z dróg publicznych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00