Wyrok WSA w Warszawie z dnia 27 lipca 2020 r., sygn. IV SA/Wa 151/20
Lasy
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Grzegorz Rząsa (spr.), Sędziowie sędzia WSA Katarzyna Golat, sędzia WSA Monika Barszcz, Protokolant st. sekr. sąd. Anna Tomaszek, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 lipca 2020 r. sprawy ze skargi [...] spółka jawna z siedzibą w [...] na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] listopada 2019 r. nr [...] w przedmiocie odmowy pozbawienia charakteru ochronnego lasu 1. uchyla zaskarżoną decyzję; 2. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] na rzecz [...] spółka jawna z siedzibą w [...] kwotę 697 (sześćset dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
I. Przedmiotem zaskarżenia w niniejszej sprawie jest decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] (dalej: "SKO" lub "Kolegium" lub "organ II instancji") z [...] listopada 2019 r., [...] (dalej: "zaskarżona decyzja"), utrzymująca w mocy decyzję Starosty [...] (dalej: "Starosta" lub "organ I instancji") z [...] sierpnia 2019 r., [...] w przedmiocie odmowy pozbawienia charakteru ochronnego lasu na działkach o łącznym obszarze 3,5249 ha położonej w granicach administracyjnych miasta [...] na działce nr ew. [...] na powierzchni 0,0652 ha, działce nr ew. [...] na powierzchni 0,1695 ha, działce nr ew. [...] na powierzchni 0,2897 ha, działce nr ew. [...] na powierzchni 0,9705 ha, działce nr ew. [...] na powierzchni 1,4347 ha, działce nr ew. [...] na powierzchni 0,3254 ha, działce nr ew. [...] na powierzchni 0,2699 ha (dalej: "obszar leśny").
II. Zaskarżona decyzja została wydana w następującym stanie sprawy.
II.1. Wnioskiem z 24 kwietnia 2019 r. M. sp.j. z siedzibą w [...] (dalej: "spółka" lub "skarżąca"), zwróciła się do Starosty o pozbawienie obszaru leśnego charakteru ochronnego. W uzasadnieniu wniosku wskazano, iż uchwałą Nr [...] Rady Miejskiej [...] (dalej: "Rada") z dnia [...] listopada 2016 r. przystąpiono do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Miasta [...] - strefy magazynowo - produkcyjnej [...]. W celu sporządzenia przedmiotowego planu, Burmistrz Miasta [...] (dalej: "Burmistrz") zwrócił się do Marszałka Województwa [...] (dalej: "Marszałek") o wyrażenie zgody na zmianę przeznaczenia gruntów leśnych, w tym działek nr [...], [...] i [...]. Marszałek odmówił wydania stosownej zgody, mając na uwadze fakt, iż ww. działki stanowią lasy ochronne. Powyższa decyzja Marszałka została zaskarżona przez spółkę odwołaniem, które nie zostało jednak uwzględnione przez SKO w [...] (zob. decyzję z dnia [...] stycznia 2018 r. nr [...]). Skarga Miasta [...] na tę decyzję została oddalona (zob. prawomocny wyrok WSA w Warszawie z 2 sierpnia 2018 r., IV SA/Wa 1081/18, CBOSA). Stąd też, jedną z przesłanek uzasadniających wniosek stanowi okoliczność, iż bez zniesienia statusu lasu ochronnego na objętych wnioskiem działkach, brak będzie możliwości zmiany przeznaczenia tych działek. Dalej wskazano, iż mając na uwadze dynamiczny rozwój spółki, wynikający ze stale zwiększających się zamówień, zasadna jest zmiana przeznaczenia objętych wnioskiem działek, co pozwoli na uzyskanie pozwolenia na budowę albo warunków zabudowy dla planowanej inwestycji produkcyjno-magazynowej. Skarżąca stwierdziła również, że lasy których dotyczy wniosek znajdują się w skrajnym fragmencie większego zespołu pojedynczych, drobnych kompleksów leśnych miasta [...]. Na działkach tych nie jest prowadzona, ani też brak jest możliwości prowadzenia zrównoważonej polityki leśnej. Stąd też, zniesienie statusu lasu ochronnego nie będzie rodziło negatywnych skutków, w szczególności dla polityki leśnej. W ocenie spółki, nie wywoła również żadnych negatywnych skutków o charakterze przyrodniczym lub społecznym.