Wyrok WSA w Krakowie z dnia 14 lipca 2020 r., sygn. II SA/Kr 120/20
Czystość i porządek
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Magda Froncisz Sędziowie : WSA Agnieszka Nawara-Dubiel WSA Paweł Darmoń (spr.) Protokolant : starszy referent sądowy Katarzyna Krawczyk po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 14 lipca 2020 r. sprawy ze skargi Firma A na uchwałę nr XXI/305/2012 Rady Miejskiej w O. z dnia 18 grudnia 2012 r. w sprawie: wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych na terenie Burmistrz Miasta i Gminy I. stwierdza nieważność § 4 zaskarżonej uchwały; II. zasądza od Burmistrz Miasta i Gminy na rzecz strony skarżącej Firma A kwotę 797 zł (słownie: siedemset dziewięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
[...] sp. z o.o. - po wcześniejszym wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa - wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie skargę na § 4 uchwały Nr XXI/305/2012 Rady Miejskiej w O. z 18 grudnia 2012 r. w sprawie wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych na terenie Miasta i Gminy O..
Zaskarżonej uchwale w zaskarżonej części zarzucono naruszenie prawa:
1) § 1 rozporządzenia Ministra Środowiska z 14 marca 2012 r. w sprawie szczegółowego sposobu określania wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych (rozporządzenie Ministra Środowiska) w związku z art. 7 ust. 3a oraz art. 7 ust. 7 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (ustawa o czystości) - polegające wykroczeniu poza zakres umocowania wynikający z powołanego rozporządzenia i powołanej ustawy;
2) art. 22 oraz art. 31 ust. 3 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej (Konstytucja) poprzez wprowadzenie w zaskarżonej uchwale, mającej charakter uzupełniający wobec ustawy o czystości i rozporządzeń wykonawczych, wymagań ograniczających konstytucyjną wolność działalności gospodarczej bez żadnej podstawy prawnej, na poziomie aktu prawa miejscowego oraz z pominięciem celu, ze względu na który takie ograniczenia mogłyby zostać wprowadzone;