Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 3 czerwca 2020 r., sygn. II SA/Rz 1/20

Gospodarka gruntami

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący SWSA Joanna Zdrzałka /spr./ Sędziowie WSA Piotr Godlewski NSA Elżbieta Mazur-Selwa po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 3 czerwca 2020 r. sprawy ze skargi R. G. na decyzję Wojewody z dnia [...] października 2019 r. nr [...] w przedmiocie odmowy udostępnienia nieruchomości - skargę oddala -

Uzasadnienie

Wnioskiem z dnia [...] stycznia 2019 r. "A" S.A. z/s w [....] zwróciła się do Starosty Powiatu [...] o zobowiązanie właściciela działki nr [...] położonej w miejscowości S., gm. [...], względnie zobowiązanie osoby, której przysługują inne prawa rzeczowe do ww. działki, do udostępnienia Spółce wnioskowanej nieruchomości, w celu wykonania remontu napowietrznej linii energetycznej 110 kV. Spółka wskazała, że zgłoszone żądanie opiera na treści art. 124b ust. 1 - 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz.U. z 2020 r. poz. 65 z późn. zm.) - dalej: "u.g.n.".

Decyzją z dnia [...] sierpnia 2019 r. nr [...], Starosta Powiatu [...] odmówił ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości oznaczonej jako działka nr [...] w S., poprzez jej udostępnienie "A" S.A. w zakresie objętym wnioskiem. Zdaniem organu I instancji, wymiana słupów na całej długości linii energetycznej B. - S., wraz z modernizacją lub wykonaniem nowych konstrukcji słupowych i fundamentów, a także wykonaniem nowych przewodów, nie stanowi remontu istniejącej linii, lecz jej przebudowę. To zaś wyklucza możliwość uwzględnienia wniosku Spółki, jako że przepis art. 124b ust. 1 u.g.n. przewiduje możliwość zobowiązania podmiotu do udostępnienia nieruchomości wyłącznie w celu wykonania czynności związanych z konserwacją, remontami oraz usuwaniem awarii linii energetycznej. Starosta zaznaczył przy tym, że wnioskodawca nie przedłożył pełnej dokumentacji projektowej dotyczącej planowanych prac na całym obiekcie liniowym, wobec czego wyrażona ocena opiera się wyłącznie na materiale dowodowym zgromadzonych w aktach sprawy. Niemniej w ocenie Starosty jest on wystarczający do merytorycznego rozpatrzenia wniosku pod kątem wystąpienia przesłanek, o których mowa w art. 124b ust. 1 u.g.n.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00