Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Opolu z dnia 5 marca 2020 r., sygn. II SAB/Op 1/20

Administracyjne postępowanie

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Elżbieta Kmiecik Sędziowie Sędzia WSA Krzysztof Bogusz (spr.) Sędzia WSA Ewa Janowska po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 5 marca 2020 r. sprawy ze skargi A. G., J. G. na Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Brzegu w przedmiocie bezczynności w sprawie udostępnienia informacji publicznej 1) zobowiązuje Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Brzegu do załatwienia wniosku skarżących z dnia 5 czerwca 2019 r. w terminie 14 dni od dnia otrzymania prawomocnego wyroku wraz z aktami administracyjnymi, 2) stwierdza, że bezczynność nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa.

Uzasadnienie

Przedmiotem skargi wniesionej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu przez A. G. i J. G. (zwanych dalej skarżącymi) jest bezczynność Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w powiecie brzeskim (zwanego dalej w skrócie: PINB lub organem) w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej.

Skarga wniesiona została w następującym stanie faktycznym:

Wnioskiem z dnia 5 czerwca 2019 r. skarżący zwrócili się do organu o udostępnienie informacji publicznej poprzez przekazanie kopii dokumentów potwierdzających wykonanie instalacji gazowej i dwufunkcyjnych pieców gazowych w mieszkaniach nr [...], [...], [...], i [...] przy ul. [...] w [...]. Skarżący wyjaśnili, że dokumenty te są im niezbędne w celu skierowania zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa przez PINB polegającego na niedopełnieniu obowiązków służbowych, skierowania zawiadomienia do Prokuratora Generalnego w celu podjęcia środków zaradczych oraz wszczęcia kontroli w organie.

Pismem z dnia 17 czerwca 2019 r., nr [...], PINB poinformował skarżących, że zgodnie z definicją zawartą w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429), zwanej dalej : "ustawą" lub w skrócie: "u.d.i.p.", informacją publiczną jest każda wiadomość powstała w związku z wykonywaniem przez organ ustawowych obowiązków. Organ zwrócił też uwagę, że z zasady wyrażonej w art. 3 ust. 1 u.d.i.p. wynika, iż prawo do informacji obejmuje uprawnienie do jej uzyskania, w takim zakresie, w jakim jest to szczególnie istotne dla interesu publicznego. Informacji publicznej nie stanowią natomiast wszelkiego rodzaju dokumenty prywatne, które podmiot prywatny kieruje do organu administracji publicznej. Nie jest przy tym istotne, jakiego rodzaju postępowanie dokument prywatny wszczyna (administracyjne, skargowo-wnioskowe) i czy w ogóle je wszczyna. Nie stanowią też informacji publicznej dane mające charakter techniczny. Zdaniem organu, wnioskowane przez skarżących kopie dokumentów potwierdzających wykonanie instalacji gazowej i dwufunkcyjnych pieców gazowych stanowią dokumenty prywatne inwestorów i nie są własnością urzędu w związku z tym nie spełniają znamion informacji publicznej w rozumieniu u.d.i.p.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00