Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 12 lutego 2020 r., sygn. II SA/Go 886/19
Samorząd terytorialny
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Krzysztof Dziedzic Sędziowie Sędzia WSA Adam Jutrzenka-Trzebiatowski (spr.) Asesor WSA Jarosław Piątek Protokolant sekr. sąd. Małgorzata Zacharia-Gardzielewska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 lutego 2020 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego [...] na uchwałę Rady Miejskiej [...] z dnia 24 lutego 2016 r. nr XXIII/122/2016 w sprawie uchwalenia statutu Sołectwa [...] stwierdza nieważność § 7 w zakresie słów "w szczególności", § 9 ust. 5, § 13 ust.1 pkt 6 oraz § 18 ust. 6 i 7 statutu stanowiącego załącznik do zaskarżonej uchwały.
Uzasadnienie
Rada Miejska w [...] - działając na podstawie art. 35, art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( t.j. Dz.U. z 2015 r., poz.1515 ze zm. - określanej dalej jako u.s.g.) - podjęła w dniu 24 lutego 2016 r. uchwałę nr XXIII/122/2016 w sprawie uchwalenia statutu sołectwa [...] (Dz. Urz. Wojew. z 2016 r., poz. 500).
Skargę na powyższą uchwałę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wlkp. złożył Prokurator Rejonowy [...] zarzucając jej naruszenie: - art. 2 i art. 61 ust. 1 Konstytucji RP oraz art. 35 ust. 3 w zw. z art. 11b i art. 14 u.s.g. przez wprowadzenie w § 9 ust. 5 uchwały możliwości odstąpienia przez zebranie wiejskie od głosowania w trybie jawnym, przez co wyposażyła zebranie wiejskie bez podstawy prawnej w kompetencję, upoważniającą je do odstąpienia od podejmowania uchwał na zebraniu w głosowaniu jawnym, w sytuacjach, w których nie wynika to z żadnego przepisu, - art. 35 ust. 3 u.s.g. oraz art. 8 pkt 1 ustawy z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1897 - określanej dalej jako u.s.k.ż.) przez przyznanie sołtysowi w § 13 ust. 1 pkt 6 uchwały uprawnienia do kierowania akcją pomocy w sołectwie w razie wypadków losowych i klęsk żywiołowych, w szczególności przez wykonywanie zarządzeń burmistrza, w sytuacji gdy sama nie jest właściwa w tym przedmiocie, bowiem kompetencję do kierowania akcją pomocy ustawowo przyznano wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta) na obszarze gminy, - art. 87 ust. 1 i 2 Konstytucji RP oraz art. 35 ust. 3 pkt 2 i art. 36 ust. 2 u.s.g. polegającym na wprowadzeniu w § 18 ust. 6 uchwały wymogu kworum dla ważności uchwały o wyborze sołtysa i rady sołeckiej, pomimo, że u.s.g. nie wprowadza dla ważności wyboru sołtysa i członków rady sołeckiej żadnego kworum, a zatem każde wybory, bez względu na frekwencję, będą ważne i wyłonią sołtysa oraz członków rady sołeckiej. Na podstawie tak sformułowanych zarzutów skarżący wniósł o stwierdzenie nieważności § 9 ust. 5, § 13 ust. 1 pkt 6 i § 18 ust. 6 i 7 zaskarżonej uchwały. W odpowiedzi na skargę organ jedynie poinformował, że Rada Miejska podjęła w dniu 28 listopada 2019 r. uchwałę nr XVII/136/2019 zmieniającą uchwałę w sprawie uchwalenia statutu Sołectwa [...], m.in. w zakresie § 9 ust. 5 oraz § 18 ust. 6 i 7 zaskarżonej uchwały. W piśmie z dnia [...] stycznia 2020 r. Prokurator Okręgowy [...] wniósł dodatkowo o stwierdzenie nieważność § 7 zaskarżonej uchwały w zakresie zwrotu "w szczególności", jako naruszającego art. 35 i 37 ust. 1 i 2 u.s.g. w zw. art. 7 Konstytucji. Na rozprawie w dniu 12 lutego 2020 r. skarżący Prokurator wnosił i wywodził jak w skardze oraz w piśmie z dnia [...] stycznia 2020 r. zaznaczając, iż skarga dotyczy załącznika do uchwały.