Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 8 stycznia 2020 r., sygn. II SA/Ol 955/19

Prawo miejscowe

 

Dnia 8 stycznia 2020 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczy sędzia WSA Bogusław Jażdżyk Sędziowie sędzia WSA Tadeusz Lipiński sędzia WSA Piotr Chybicki (spr.) Protokolant referent Małgorzata Gaida po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 stycznia 2020 roku sprawy ze skargi Gminy Miasta D. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody z dnia "[...]", nr "[...]" w przedmiocie określenia wysokości opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego uczniów objętych wychowaniem przedszkolnym w przedszkolach publicznych, dla których organem prowadzącym jest Gmina-Miasto D. I. uchyla zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze w części dotyczącej stwierdzenia nieważności "[...]" uchwały Nr "[...]" Rady Miasta D. z dnia "[...]" r. w sprawie określenia wysokości opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego uczniów objętych wychowaniem przedszkolnym w przedszkolach publicznych, dla których organem prowadzącym jest Gmina-Miasto D.; II. zasądza od Wojewody na rzecz Gminy Miasta D. kwotę "[...]" zł (słownie: "[...]" złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Rozstrzygnięciem nadzorczym z "[...]" Wojewoda (dalej Wojewoda), działając na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U., 2019, poz. 506 j.t.) stwierdził nieważność § 3 ust. 2 i § 3 ust. 4 uchwały Nr "[...]" Rady Miasta "[...]" (dalej Rada) z dnia "[...]" w sprawie określenia wysokości opat za korzystanie z wychowania przedszkolnego uczniów objętych wychowaniem przedszkolnym w przedszkolach publicznych, dla których organem prowadzącym jest Gmina-Miasto (dalej uchwała). Uzasadniając podał, że badana uchwała jest aktem prawa miejscowego, zaś za stwierdzeniem nieważność § 3 ust. 2 tej uchwały stanowiącym, że oplata, o której mowa w ust. 1 podlega waloryzacji na zasadach określonych w art. 52 ust. 4-6 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych przemawia okoliczność, że stosownie do art. 52 ust. 4-7 przywołanej ustawy waloryzacja wysokości powyższej opłaty następuje z mocy ustawy. Z kolei wyeliminowanie z obrotu prawnego z rzeczonej uchwały § 3 ust. 4 stanowiącego, że opłaty, o których mowa w ust. 3 wnoszone są przez rodziców/opiekunów prawnych do dnia 28 każdego miesiąca następującego po miesiącu, w którym udzielane były świadczenia uzasadnione jest tym, że w myśl art. 68 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe dyrektor szkoły lub placówki kieruje działalności szkoły oraz reprezentuje ja na zewnątrz, co oznacza, że składa on w imieniu placówki, którą kieruje oświadczenia woli i jest podmiotem właściwym do kreowania sytuacji prawnej przedszkola i stosunków cywilnoprawnych - w drodze umów cywilnoprawnych - pomiędzy placówką, a zainteresowanymi rodzicami lub opiekunem dziecka. Zatem - w ocenie Wojewody - to dyrektor, a nie rada, powinna współokreślać przedmiotową opłatę.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00