Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Opolu z dnia 5 grudnia 2019 r., sygn. II SA/Op 422/19

Planowanie przestrzenne; Prawo miejscowe

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Daria Sachanbińska Sędziowie Sędzia NSA Jerzy Krupiński Sędzia WSA Krzysztof Sobieralski (spr.) Protokolant St. inspektor sądowy Joanna Szyndrowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 grudnia 2019 r. sprawy ze skargi Gminy Kędzierzyn-Koźle na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Opolskiego z dnia 13 marca 2019 r., nr IN.I.743.13.2019.MW w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oddala skargę.

Uzasadnienie

Przedmiotem skargi wniesionej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu przez Gminę Kędzierzyn-Koźle jest rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Opolskiego z dnia 13 marca 2019 r. (nr IN.I.743.13.2019.MW) w przedmiocie stwierdzenia nieważności w całości uchwały nr V.41.2019 Rady Miasta Kędzierzyn-Koźle z dnia 31 stycznia 2019 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Kędzierzyn-Koźle dla obszaru w rejonie ul. Kłodnickiej.

Wojewoda Opolski stwierdził trojakiego rodzaju naruszenia prawa.

Po pierwsze, organ nadzoru stwierdził naruszenie art. 17 pkt 6 lit. a tiret czwarte ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1945 z późn. zm.) - zwanej dalej "u.p.z.p", w związku z art. 161 ust. 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2017 r. poz. 2126 z późn. zm.) poprzez brak wystąpienia o opinię projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego do właściwego organu administracji geologicznej w zakresie swojej właściwości rzeczowej. W § 9 kwestionowanej uchwały Rady Miasta Kędzierzyn-Koźle wskazano, iż obszar planu miejscowego znajduje się w zasięgu Głównego Zbiornika Wód Podziemnych nr 332 (Subniecka Kędzierzyńsko-Głubczycka). Wojewoda wskazał, że teren, na którym występują wody podziemne podlega ochronie uregulowanej w przepisach Prawa geologicznego i górniczego, na co wskazuje przepis art. 1 ust. 2 pkt 1 tejże ustawy. Zgodnie z art. 161 ust. 1 Prawa geologicznego i górniczego organem administracji geologicznej pierwszej instancji jest marszałek województwa. Z kolei, w myśl art. 17 pkt 6 lit. a tiret czwarty u.p.z.p., wójt, burmistrz lub prezydent miasta po podjęciu przez radę gminy uchwały o przystąpieniu do sporządzania planu miejscowego występuje o opinię do właściwych organów administracji geologicznej w zakresie udokumentowanych złóż kopalin i wód podziemnych. Wyżej wskazane przepisy nakładają na organy gminy obowiązek wystąpienia do marszałka województwa jako organu administracji geologicznej o opinię o projekcie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Z dokumentacji prac planistycznych wynika, że Prezydent Miasta Kędzierzyn-Koźle nie dopełnił ustawowego obowiązku wystąpienia do Marszałka Województwa Opolskiego o opinię o projekcie planu, przez co doszło do istotnego naruszenia trybu sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00