Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 28 listopada 2019 r., sygn. I SA/Gl 654/19

Podatek od nieruchomości

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Paweł Kornacki (spr.), Sędzia WSA Adam Nita, Asesor WSA Katarzyna Stuła-Marcela, Protokolant specjalista Katarzyna Kot, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 listopada 2019 r. sprawy ze skargi A Sp. z o.o. w T. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Częstochowie z dnia [...] nr [...] w przedmiocie nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2015 r. 1) uchyla zaskarżoną decyzję, 2) zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Częstochowie na rzecz strony skarżącej kwotę 1.077 (tysiąc siedemdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

1. Pełnomocnik A. z o.o. w T. wniósł skargę na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Częstochowie (dalej: Kolegium) w przedmiocie stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości w zakresie opodatkowania stacji oraz punktów redukcyjno-pomiarowych gazu.

2. Stan sprawy przedstawia się następująco.

2.1. W dniu 29 grudnia 2017 r. do Urzędu Gminy i Miasta K. wpłynął wniosek skarżącej o stwierdzenie nadpłaty w podatku od nieruchomości za rok 2015 w wysokości [...] zł wraz z korektą deklaracji.

Podatnik we wniosku podnosił, że urządzenia techniczne w postaci dwóch stacji redukcyjno-pomiarowych, jednej stacji pomiarowej oraz dwóch punktów redukcyjnych, mimo że zostały uwzględnione w deklaracji jako budowle, nie stanowią budowli w rozumieniu ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz.U. z 2010 r. poz. 613, ze zm. - dalej: u.p.o.l.).

Stanowisko spółki zostało uzasadnione prywatną opinią rzeczoznawcy budowlanego. Spółka argumentowała, że jest właścicielem dwóch rodzajów obiektów:

- gazociągu oraz

- stacji redukcyjno-pomiarowych (stacji pomiarowych).

Zdaniem spółki obiekty te pełnią zupełnie inne funkcje i każdy z nich stanowi odrębną całość techniczno-użytkową. Gazociąg stanowi obiekt liniowy, służący do transportu gazu, stacja kontenerowa ma natomiast chronić znajdujące się w nich urządzenia. Urządzenia te nie stanowią natomiast ze stacją całości techniczno-użytkowej, gdyż zostały wytworzone w innym niż pozostałe elementy stacji procesie technicznym, stanowią elementy niebudowlane i służą innemu celowi niż sama stacja. W konsekwencji należy uznać, że urządzenia te pozostają poza zakresem regulacji u.p.o.l. oraz ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2010 r. poz. 1623, ze zm. - dalej: p.b.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00