Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie WSA w Rzeszowie z dnia 9 października 2019 r., sygn. II SA/Rz 670/19

Czystość i porządek; Samorząd terytorialny

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący SWSA Magdalena Józefczyk /spr./ Sędziowie WSA Elżbieta Mazur - Selwa WSA Maciej Kobak Protokolant specjalista Anna Mazurek - Ferenc po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 września 2019 r. sprawy ze skargi Stowarzyszenia [....] na uchwałę Sejmiku Województwa Podkarpackiego z dnia 25 marca 2019 r. nr VI/103/19 w przedmiocie zmiany uchwały nr XXXI/551/17 z dnia 5 stycznia 2017 r. w sprawie uchwalenia Planu Gospodarki Odpadami dla Województwa Podkarpackiego 2022 - postanawia - odrzucić skargę.

Uzasadnienie

Uchwałą z dnia 25 marca 2019 r. nr VI/103/19 Sejmik Województwa Podkarpackiego uchwalił zmianę Planu Gospodarki Odpadami dla Województwa Podkarpackiego 2022, stanowiącego załącznik do uchwały z dnia 5 stycznia 2017 r. nr XXXI/551/17 w przedmiocie uchwalenia Planu Gospodarki Odpadami dla Województwa Podkarpackiego 2022.

W podstawie prawnej uchwały wskazano art. 18 pkt 20 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz.U. z 2019 r. poz. 512) - dalej: "u.s.w.", oraz art. 36 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz.U. z 2019 r. poz. 701 z późn. zm.).

Stowarzyszenie [...] z siedzibą w [...] (dalej: "skarżący" lub "Stowarzyszenie") wniosło skargę na opisaną wyżej uchwałę z dnia 25 marca 2019 r. w części:

- § 1 pkt 2,

- § 1 pkt 6 w zakresie odnoszącym się do "instalacji MBP w Wolicy",

- § 1 pkt 7 w zakresie odnoszącym się do "instalacji MBP w Wolicy",

- § 2 pkt 1,

- § 2 pkt 5.

W uzasadnieniu skargi wyjaśniło, że interes prawny do zaskarżenia uchwały upatruje w ciążącym na nim obowiązku należytego wykonania celów statutowych, ukierunkowanych na dobro mieszkańców społeczności lokalnej i ochronę środowiska. Celem statutowym Stowarzyszenia jest dbanie o czystość środowiska i zdrowie mieszkańców Wolicy. Funkcjonowanie instalacji Ekomax w bezpośrednim sąsiedztwie budynków mieszkalnych oddziałuje szkodliwie na lokalną społeczność. Powyższe regulacje, wpisujące instalację mechaniczno - biologicznego przetwarzania odpadów Ekomax w Wolicy, jako instalacje posiadającą status Regionalnej Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych (dalej: RIPOK), naruszają art. 16 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2011 r. Nr 152, poz. 897 z późn. zm.), art. 35 ust. 6 ustawy o odpadach oraz art. 7 Konstytucji RP.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00