Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 9 października 2019 r., sygn. III SA/Po 553/19

Finanse publiczne

 

Dnia 9 października 2019 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Mirella Ławniczak (spr.) Sędziowie WSA Marzenna Kosewska WSA Walentyna Długaszewska Protokolant: st. sekr. sąd. Sławomir Rajczak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 września 2019 roku przy udziale sprawy ze skargi Gminy [...] na rozstrzygnięcie nadzorcze Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w [...] z dnia [...] czerwca 2019 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały w sprawie wysokości i zasad ustalania oraz rozliczania dotacji celowej oddala skargę

Uzasadnienie

W dniu [...] maja 2019 roku Rada Gminy [...] podjęła uchwałę o Nr [...] w sprawie wysokości i zasad ustalania oraz rozliczania dotacji celowej dla podmiotów prowadzących na terenie Gminy [...] żłobki lub kluby dziecięce, w tym określenia kategorii dzieci, na które przyznawana jest dotacja.

Uchwałą o Nr [...] z dnia [...] czerwca 2019 roku Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej stwierdziło nieważność uchwały Rady Gminy [...] z dnia [...] maja 2019 roku w części obejmującej postanowienia:

- w §2 ust.1 wyrażenie: "i zameldowane wraz z rodzicami/opiekunami prawnymi",

- w załączniku nr [...], w wierszu drugim, kolumna pierwsza wyrażenie:"i zameldowanych". W uzasadnieniu uchwały stwierdzono, że Rada Gminy przekroczyła zakres upoważnienia określonego przepisem art. 60 ust. 2 ustawy z dnia 4 lutego 2011 roku o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. 2019, poz. 409 ze zm.), gdyż jednostka samorządu terytorialnego nie posiada uprawnień do ograniczania podmiotowego beneficjentów dotacji ze względu na formułowanie dodatkowych uwarunkowań umożliwiających otrzymanie dotacji. Zakwestionowane regulacje ograniczają krąg dzieci, na które podmioty prowadzące żłobek lub klub dziecięcy mogą otrzymać dotacje. Uchwała w zakwestionowanej części pozostaje w sprzeczności z art. 60 ust. 3 powołanej ustawy, z którego należy wywieść, że dotacja z reguły przysługuje na dzieci zamieszkałe na terenie gminy dotującej; rada gminy nie jest uprawniona do ograniczenia podmiotowego dotacji; wyłączenia z dotacji dzieci niezameldowanych na terenie gminy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00