Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Opolu z dnia 23 października 2019 r., sygn. I SA/Op 372/19

Podatek od towarów i usług; Podatkowe postępowanie

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Aleksandra Sędkowska (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Marta Wojciechowska Sędzia WSA Marzena Łozowska Protokolant Starszy inspektor sądowy Maria Żymańczyk po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 października 2019 r. sprawy ze skargi Gminy Izbicko na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Opolu z dnia 25 czerwca 2019 r., nr 1601-IOV2.4103.37.2019 w przedmiocie odmowy zwrotu oprocentowania od nadpłat oraz nadwyżek podatku naliczonego nad należnym za okres od stycznia do grudnia 2010 r. oddala skargę.

Uzasadnienie

Zaskarżoną przez Gminę Izbicko (dalej: Gmina, skarżąca) decyzją z dnia 25 czerwca 2019 r. Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Opolu utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego w Strzelcach Opolskich (dalej też: organ I instancji) z dnia 25 stycznia 2019 r. w przedmiocie zwrotu oprocentowania od nadpłat oraz nadwyżek podatku naliczonego nad należnym wynikających z korekt deklaracji za miesiące od stycznia do grudnia 2010 r.

Zaskarżone rozstrzygnięcie zapadło w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.

Wnioskiem z dnia 23 sierpnia 2018 r. Gmina zwróciła się o zwrot niezwróconego dotychczas oprocentowania nadpłaty w podatku towarów i usług oraz oprocentowania nadwyżki podatku naliczonego nad należnym za poszczególne okresy rozliczeniowe od stycznia 2010 r. do października 2015 r., w związku z wyrokiem TSUE z dnia 29 września 2015 r. w sprawie Gminy Wrocław C-276/14. We wniosku tym Gmina zawarła obszerne uzasadnienie dotyczące związku nadpłat i zwrotów w VAT w niniejszej sprawie z ww. wyrokiem TSUE, a w konsekwencji konieczności naliczenia od nich oprocentowania na podstawie art. 78 § 5 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2019 r., poz. 900; dalej: O.p.). Gmina wskazała, iż w latach 2014 - 2017 występowała o zwrot nadpłat i zwrot nadwyżek podatku naliczonego nad należnym m.in. w związku z dokonanym odliczeniem podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na infrastrukturę wodno-kanalizacyjną oraz ośrodek zdrowia. Gmina zauważyła, iż otrzymała zwrot wnioskowanych nadpłat i nadwyżek podatku naliczonego nad należnym, jednakże bez oprocentowania wynikającego z art. 78 § 5 pkt 1 i 2 O.p. Tymczasem, w jej ocenie, takie oprocentowanie jest należne z uwagi na fakt, iż nadpłaty i nadwyżki powstały w wyniku orzeczenia TSUE z dnia 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14 (Gmina Wrocław), na co Gmina przedstawiła stosowną argumentację wspartą orzecznictwem sądów administracyjnych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00