Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 8 października 2019 r., sygn. II SA/Ol 620/19

Prawo miejscowe

 

Dnia 8 października 2019 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia WSA Beata Jezielska (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Bogusław Jażdżyk Sędzia WSA Adam Matuszak Protokolant specjalista Anna Piontczak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 października 2019 roku sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego w Lidzbarku Warmińskim na uchwałę Rady Gminy Lubomino z dnia 4 września 2018 r., nr XXX/208/2018 w przedmiocie ustalenia maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie Gminy w Lubominie oddala skargę.

Uzasadnienie

Rada Gminy w Lubominie podjęła w dniu 4 września 2018r. uchwałę nr XXX/208/2018 w sprawie ustalenia maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie Gminy Lubomino. W jej podstawie prawnej powołano się na art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2018r. poz. 994 ze zm. dalej jako: u.s.g.) oraz art. 12 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2016r., poz. 487 - tekst jednolity obowiązujący w dacie podjęcia zaskarżonej uchwały - dalej jako: u.o.w.t.).

Skargę na powyższą uchwałę wniósł Prokurator Rejonowy w Lidzbarku Warmińskim, podnosząc zarzut istotnego naruszenia prawa, a mianowicie art. 12 ust. 3 w zw. z art. 1 ust. 1 i art. 2 ust. 1 pkt 4 u.o.w.t., polegające na postanowieniu w § 3 ust. 1 zaskarżonej uchwały, że miejsca sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie Gminy Lubomino nie mogą być usytuowane w odległości mniejszej niż 50 od szkół, a zatem wskazując ograniczenie odległości wyłącznie do placówki oświatowej, pomijając m.in. obiekty kultu religijnego takie, jak: kościoły, cmentarze parafialne i komunalne, a także place zabaw, place szkolne i boiska, co pozostaje w oczywistej i rażącej sprzeczności z celami wskazanej ustawy, tj. koniecznością realizowania obowiązku ograniczania dostępności do alkoholu, w szczególności do osób nieletnich. Mając na uwadze powyższy zarzut strona skarżąca wniosła o stwierdzenie nieważności zaskarżonej uchwały w całości. W uzasadnieniu podniesiono, że na terenie gminy istnieje znaczna ilość takich obiektów, jak kościoły, cmentarze parafialne i komunalne, a także place zabaw, place szkolne i boiska, co uzasadnia wymienienie ich w katalogu miejsc, od których należy zachować stosowną odległość w przypadku sprzedaży i podawania napojów alkoholowych, aby zapewnić realną realizacje celów wynikających z u.o.w.t. Podkreślono przy tym, że swoboda gminy w zakresie tworzenia norm prawnych ustalających zasady usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych jest ograniczona przez obowiązek realizowania celów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, a tworzenie takich zasad, które stoją w sprzeczności z zadaniami gminy postawionymi przez ustawodawcę oznacza naruszenie prawa. Jeżeli zatem ustawodawca wskazuje, że celem omawianej ustawy jest m.in. ograniczenie dostępności alkoholu i motywowanie obywateli do powstrzymywania się od jego spożywania, to obowiązkiem organu stanowiącego przepisy prawa miejscowego jest podporządkowanie się tym celom, gdyż są dla niego nie postulatami, lecz normami o charakterze wiążącym. Ograniczenie katalogu tzw. obiektów chronionych wyłącznie do szkół kłóci się z koniecznością realizowania obowiązku ograniczania dostępności do alkoholu, w szczególności w stosunku do osób nieletnich, a także sprzeciwia się walce z patologią społeczną, jaką wciąż pozostaje problem nadużywania alkoholu w społeczeństwie. Konieczność ochrony społeczeństwa, w tym zwłaszcza dzieci i młodzieży, przed negatywnymi następstwami nadmiernego spożycia alkoholu wiąże się także z konstytucyjnie uregulowanymi kwestiami związanymi z ochroną zdrowia publicznego, określonymi w art. 31 ust. 3 oraz art. 68 Konstytucji RP.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00