Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Kielcach z dnia 25 września 2019 r., sygn. II SA/Ke 501/19

Ochrona dóbr kultury

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jacek Kuza, Sędziowie Sędzia WSA Dorota Chobian, Sędzia WSA Beata Ziomek (spr.), Protokolant Starszy inspektor sądowy Urszula Opara, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 września 2019 r. sprawy ze skargi Gminy S. na czynność Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z dnia 30 maja 2019 r. znak: [...] w przedmiocie włączenia zabytku do wojewódzkiej ewidencji zabytków oddala skargę.

Uzasadnienie

II SA/Ke 501/19

Uzasadnienie

Wojewódzki Konserwator Zabytków pismem z dnia 30 maja 2019 r. znak: [...], poinformował Wójta Gminy o włączeniu do wojewódzkiej ewidencji zabytków zespołu ruralistycznego wsi i uzdrowiska, pocz. XIV, XIX-XX w. (granica określona w karcie urbanistycznej wojewódzkiej ewidencji zabytków, 2018 r.), wskazując na konieczność aktualizacji Gminnej Ewidencji Zabytków Gminy poprzez niezwłoczne wykonanie karty adresowej GEZ dla wskazanego zabytku. Orientacyjną granicę obszaru chronionego wskazano w załączniku do niniejszego pisma. Organ także podając miejsce i czas, poinformował o możliwości zapoznania się z kartą ewidencyjną wojewódzkiej ewidencji zabytków. Ponadto, zgodnie ze stanowiskiem organu, przyjęta praktyka wymaga na etapie aktualizacji GEZ sporządzenia załącznika graficznego do karty adresowej w postaci mapy z wyznaczoną granicą obszaru chronionego na podkładzie katastralnym. Wyznaczona granica uznawana jest za obowiązującą i stanowi podstawę do oceny zasadności wydania opinii (uzgodnienia) pozwolenia przez organ ochrony zabytków. Tym samym organ zwraca się do Gminy o przekazanie kopii mapy zasadniczej z podziałem katastralnym dla wskazanego obszaru chronionego (linia kolorem ciemnoniebieskim), w co najmniej 1 egzemplarzu papierowym (lub w wersji elektronicznej, w formie jpg lub pdf ).

Jednocześnie Wojewódzki Konserwator Zabytków odwołał się do określonego w art. 22 ust. 4 i ust. 5 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, obowiązku Gminy do prowadzenia Gminnej Ewidencji Zabytków w formie kart adresowych zabytków nieruchomych z terenu gminy, w tym zabytków wpisanych do rejestru, innych zabytków nieruchomych znajdujących się w wojewódzkiej ewidencji zabytków oraz innych zabytków nieruchomych wskazanych przez wójta w porozumieniu z wojewódzkim konserwatorem zabytków.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00