Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 22 sierpnia 2019 r., sygn. II SA/Sz 508/19

1. Choć prawodawca nie przewidział, że mogą zaistnieć sytuacje, w których to dziecko (cudzoziemiec), nie zaś rodzic (cudzoziemiec) ma kartę pobytu z adnotacją „dostęp do rynku pracy” - to nie powinno dla Organu stanowić przeszkody dla uznania, że świadczenie „Dobry start” w takiej sytuacji przysługuje dzieciom. Wniosek taki wyprowadzić należy w tej sytuacji z brzmienia § 2 pkt 2 lit. d). Nie można tracić z pola widzenia celu świadczenia, jakim jest wsparcie rodzin z dziećmi w ponoszeniu wydatków związanych z rozpoczęciem roku szkolnego. Świadczenie to jest skierowane do dzieci i ma na celu częściowe pokrycie tych wydatków na utrzymanie dziecka, które związane są z realizacją obowiązku szkolnego. Charakter i cel tego świadczenia, nie zaś względy formalne, winny mieć, nadrzędne znaczenie przy ustalaniu praw do niego. Świadczenie to służy bowiem zaspokojeniu potrzeb dziecka, dbałości o jego dobro i ochronę.

2. Skoro Państwo zapewnia ochronę praw dziecka, systemowo wspiera rodziny w wychowywaniu i utrzymaniu dzieci, a świadczenie „dobry start” przysługuje cudzoziemcom, w których karcie pobytu widnieje adnotacja „dostęp do rynku pracy", to również rodzic będący cudzoziemcem, którego dzieci legitymują się wymaganą przez przepisy polskiego prawa kartą pobytu z adnotacją „dostęp do rynku pracy”, ma prawo skutecznego domagania się od tegoż Państwa pomocy w sprawowaniu tej opieki, w tym również pomocy materialnej, a więc przynajmniej częściowego pokrycia kosztów utrzymania dziecka.

3. W takiej sytuacji ograniczenie uprawnień w dostępności do świadczeń przysługujących w ramach programu „Dobry start” stanowi istotne naruszenie praw, wynikających wprost z Konstytucji RP (art. 72 ust. 1 zd. 1 Konstytucji RP) i Konwencji o Prawach Dziecka (art. 3 ust. 1).

Teza urzędowa

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Patrycja Joanna Suwaj (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Renata Bukowiecka-Kleczaj, Sędzia WSA Katarzyna Sokołowska Protokolant starszy sekretarz sądowy Katarzyna Skrzetuska-Gajos po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 22 sierpnia 2019 r. sprawy ze skargi E. S. na decyzję S. K. O. w S. z dnia [...]. nr [...] w przedmiocie świadczenia "[...]" uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję Prezydenta Miasta S. z dnia [...] r., Nr [...]

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00