Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 7 sierpnia 2019 r., sygn. II SA/Bk 324/19

Gospodarka mieniem

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia NSA Elżbieta Trykoszko, Sędziowie sędzia NSA Grażyna Gryglaszewska, asesor sądowy WSA Elżbieta Lemańska (spr.), Protokolant st. sekretarz sądowy Marta Marczuk, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 1 sierpnia 2019 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego B.-P. w B. na uchwałę Rady Miasta Białystok z dnia 5 listopada 2012 r. nr XXXIV/376/12 w przedmiocie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Białystok stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w części obejmującej § 5, § 6, § 8 ust. 1, § 11 ust. 1 pkt 2, § 25, § 26 i § 27.

Uzasadnienie

Uchwałą z dnia 5 listopada 2012 r. Nr XXXIV/376/12 Rada Miasta Białystok przyjęła zasady wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Białystok. W podstawie prawnej uchwały wskazano art. 21 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2011 r. nr 224, poz. 1342 ze zm.), dalej: ustawa. Uchwała została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego z 2012 r., poz. 3725 (ostatni tekst jedn. Dz. Urz. Woj. Podl. z 2018 r., poz. 5346).

Skargę na uchwałę złożył do sądu administracyjnego Prokurator Rejonowy B. w B. Zakwestionował uchwałę w części obejmującej regulację § 8 ust. 1, 2 i 3 oraz wniósł o stwierdzenie nieważności uchwały w tej części. Zarzucił istotne naruszenie prawa, tj. art. 32 i art. 94 Konstytucji RP oraz art. 21 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 pkt 1 ustawy, poprzez nieuprawnione ustalenie minimalnej wysokości dochodu gospodarstwa domowego uzasadniającej oddanie w najem lub podnajem lokalu na czas nieoznaczony i lokalu socjalnego.

Zdaniem Prokuratora, w zakwestionowanym zakresie uchwałę podjęto bez upoważnienia ustawowego, a w szczególności zawężono granice wynikającego z art. 4 ustawy obowiązku gminy w zakresie zaspokajania potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej, w tym zaspokajania potrzeb mieszkaniowych gospodarstw domowych o niskich dochodach. Upoważnienie ustawowe nie pozwala tymczasem na wyłączenie pewnych kategorii mieszkańców gminy z możliwości ubiegania się o zawarcie umowy najmu lokalu komunalnego, a ten skutek wywiera wprowadzenie kryterium minimalnego dochodu uprawniającego do ubiegania się o lokal mieszkalny na czas nieoznaczony. Upoważnienie ustawowe do wprowadzenia kryterium dochodowego należy rozumieć celowościowo, jako kryterium dochodu maksymalnego. Odmienne rozumienie uzasadniające wprowadzenie tzw. zdolności czynszowej, prowadzi do wyłączenia obowiązku gminy zaspokajania potrzeb mieszkaniowych osób najbiedniejszych, nieposiadających zdolności zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych we własnym zakresie. Pozostaje również w sprzeczności z rozwiązaniami przyjmowanymi w innych ustawach regulujących zasady przyznawania pomocy osobom o najniższych dochodach oraz regulujących zasady przyznawania dodatków mieszkaniowych. Przyjęte regulacje naruszają, w ocenie Prokuratora, przepisy art. 4 ust. 1 i 2, art. 21 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 pkt 1 ustawy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00