Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 27 czerwca 2019 r., sygn. II SA/Ol 416/19

Policja

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia NSA Janina Kosowska Sędziowie sędzia WSA Beata Jezielska sędzia WSA Bogusław Jażdżyk (spr.) Protokolant specjalista Małgorzata Krajewska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 czerwca 2019 r. sprawy ze skargi K. S. na decyzję Komendanta Wojewódzkiego z dnia "[...]" nr "[...]" w przedmiocie wypłaty wyrównania ekwiwalentu za niewykorzystany urlop uchyla zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję organu I instancji.

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją z dnia "[...]", Komendant Wojewódzki Policji (dalej także jako: "organ II instancji") utrzymał w mocy decyzję Komendanta Powiatowego Policji z dnia "[...]", którą organ I instancji odmówił K. S. (dalej jako: "skarżący") wypłaty wyrównania ekwiwalentu za niewykorzystany urlop. Komendant Wojewódzki Policji podzielił stanowisko organu I instancji, że powoływany przez skarżącego we wniosku

z dnia 10 stycznia 2018 r. - wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 30 października 2018 r., sygn. akt K 7/15, orzekający o niezgodności z Konstytucją RP art. 115a ustawy

o Policji, nie może stanowić podstawy roszczenia o wypłatę wyrównania ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop. Organ II instancji wskazał, że wyrok Trybunału Konstytucyjnego dotyczy jedynie stanów faktycznych powstałych od dnia 6 listopada 2018 r., czyli obecnie zwalnianych ze służby funkcjonariuszy. Podkreślono, że

w przedmiotowym wyroku brak jest informacji co do jego ewentualnego działania ex tunc. Wskazano również, że obecnie ustawodawca przedłożył do konsultacji projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw. W art. 4 projektowanych zmian określono, że "przepis art. 115b ustawy, o której mowa w ust. 1 stosuje się do spraw dotyczących zwolnienia policjanta ze służby wszczętych oraz niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy." Ponadto, w skutkach finansowych ustawy przewidziano jedynie wydatki w latach 2019 - 2028. Powyższe potwierdza, w ocenie organu II instancji, kierunek zmiany ustawy oraz skutków działania TK, jedynie do stanów faktycznych na przyszłość. Organ II instancji zauważył również, że doręczone stronie pismo organu I instancji z dnia 21 stycznia 2019 r., odmawiające wypłaty ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop, nie zawierało tytułu oraz pouczenia. Organ II instancji uznał to pismo Komendanta Powiatowego za decyzję administracyjną, jako, że zawierało wszystkie konstytuujące ją elementy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00