Wyrok WSA w Krakowie z dnia 17 czerwca 2019 r., sygn. II SA/Kr 538/19
Nadzór budowlany
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący SWSA Agnieszka Nawara - Dubiel po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 17 czerwca 2019 r. sprzeciwu A. P. od decyzji nr [...] [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w K. z dnia 12 grudnia 2017 r., znak [...] w przedmiocie nakazu rozbiórki sprzeciw oddala.
Uzasadnienie
Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w [...], decyzją z dnia 24 marca 2015 r., znak [...] działając na podstawie art. 48 ust. 1 w związku z art. 80 ust. 2 pkt 1, art. 83 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994-r. Prawo budowlane oraz art. 104 k.p.a. orzekł o nakazie rozbiórki na rzecz M. N. oraz K. N. jako inwestorów robót budowlanych polegających na budowie budynku warsztatu samochodowego z częścią socjalną zlokalizowanego w Brzeszczach przy ul. [...] na działce o nr [...].
Organ wskazał, że obiekt został wybudowany bez wymaganej decyzji orzekającej o pozwoleniu na budowę, a rozbiórka polega na całkowitej likwidacji obiektu poprzez jego rozebranie i uporządkowanie terenu. W uzasadnieniu organ wskazał, że w dniu [...] lipca 2002 r. zostały przeprowadzone oględziny na przedmiotowej nieruchomości, w trakcie których stwierdzono, że na nieruchomości zlokalizowany jest budynek warsztatu naprawy samochodów. Budowę budynku rozpoczęto w miesiącu sierpniu lub wrześniu 1996 r. Budynek jest w pełni ukończony. Od września 2002 r. prowadzona jest w nim działalność usługowa polegająca na naprawach samochodów -mechanika pojazdowa. Wymiary budynku 12,03 x 18,03m i wysokości 6,25 x 0,82 m. Budynek wybudowano (jak oświadczył przedstawiciel inwestorów) w oparciu o decyzję Burmistrza Gminy Brzeszcze z dnia 18 lipca 1996 r. orzekającą o pozwoleniu na zmianę sposobu użytkowania budynków gospodarczych na warsztat naprawy samochodów zlokalizowany w Brzeszczach przy ul. [...], na działce nr [...]. Teren, na którym zlokalizowany jest przedmiotowy obiekt przeznaczony jest pod zabudowę mieszkaniową. W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego działka znajduje się w jednostce B.236.M3 (obszary zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej zwartej lub wolnostojącej) - plan został uchwalony uchwałą Rady Miejskiej w Brzeszczach z dnia 15 listopada 2005 r., uchwała nr XXXIII/313/05 oraz kolejnymi uchwałami zmieniającymi. Organ pierwszej instancji wskazał, że budowa budynku warsztatu samochodowego możliwa jest jedynie na podstawie decyzji orzekającej o pozwoleniu na budowę. W decyzji takiej organ powinien orzec o zatwierdzeniu projektu budowlanego. W ocenie organu inwestorzy nie uzyskali stosownej decyzji orzekającej o pozwoleniu na budowę. Decyzja z dnia 18 lipca 1996 r. uprawniała jedynie do zmiany sposobu użytkowania istniejących budynków gospodarczych (stodoły i budynku hodowlanego). Decyzja ta nie zezwalała na wykonanie jakichkolwiek robót budowlanych. Decyzją nie zatwierdzono żadnego projektu budowlanego, choć jako załącznik do niej dołączono projekt budowlany. Dlatego też nie można twierdzić, że przedmiotowy obiekt wybudowano na podstawie decyzji orzekającej o pozwoleniu na budowę. Ze znajdującej się w aktach sprawy kopii projektu budowlanego wynika, że powstał zupełnie nowy obiekt w miejscu poprzednio istniejącego budynku gospodarczego. Z opinii technicznej wynika, że budynki były jednokondygnacyjne, fundamenty posadowione na głębokość 1 m, konstrukcja szkieletowa filary z cegieł, wypełnienie miedzy filarami również z cegieł. Dach dwuspadowy kryty dachówką cementową. Stan techniczny budynków był nieodpowiedni, budynki odchylone od pionu o około 20%. Zgodnie z projektem, budynek warsztatu powinien być wykonany na ławach fundamentowych zagłębionych w gruncie 1,1 m na podsypce piaskowej o grubości 20 cm. Nowe ściany wykonano z pustaków żużlowych o grubości 40 cm. Budynek warsztatu jest obecnie dwukondygnacyjny z częścią socjalną. W ocenie organu wykonane roboty to faktycznie budowa nowego budynku, który jest użytkowany w odmienny sposób niż poprzednio istniejące budynki. Stan techniczny budynku gospodarczego - 20% wychylenie, nie kwalifikował go do remontu. Wykonanie nowych fundamentów posadowionych głębiej niż poprzednie, wykonanie podsypki pod te fundamenty świadczy o tym, że poprzednio istniejący budynek został rozebrany. Wykonano także nowe ściany z innego budulca, stropy oraz dach. Wykonano zupełnie nowy obiekt. W dniu 18 sierpnia 2014 r. organ zobowiązał inwestorów do przedłożenia zaświadczenia Burmistrza Gminy Brzeszcze o zgodności ww. budowy z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo ostatecznej decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, w przypadku braku obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego; czterech egzemplarzy projektu budowlanego wraz z opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami i innymi dokumentami wymaganymi przepisami szczególnymi oraz zaświadczeniem, o którym mowa w art. 12 ust. 7, aktualnym na dzień opracowania projektu; oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. Inwestorzy dostarczyli żądane dokumenty. Z zaświadczenia wynika, że budowa przedmiotowego warsztatu jest zgodna z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Z tego samego planu wynika również, że obiekt jest zlokalizowany w obszarze bezodpływowym, w którym jest zakaz realizacji budynków usługowych. Załączony wypis miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego potwierdza, że w obszarze bezodpływowym zakazane jest wznoszenie budynków usługowych. Zatem obiekt został zlokalizowany niezgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Zdaniem organu inwestycja narusza przepisy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Obowiązujący w czasie budowy budynku ogólny plan zagospodarowania przestrzennego Miasta i Gminy Brzeszcze określał tereny, na których zlokalizowany jest obiekt, jako teren zieleni izolacyjnej - użytki rolne i zainwestowanie w strefie uciążliwości cmentarza. Przedmiotowy obiekt narusza zapisy ww. planu. Dopuszczalna była adaptacja dotychczasowego użytkowania z ograniczeniem możliwości realizacji nowej zabudowy mieszkaniowej i gospodarczej. Dopuszcza się lokalizację funkcji uzupełniających (niekolizyjnych) w szczególności nieterenochłonnych usług elementarnych i podstawowych, niewielkich zespołów parkingowych i garaży w terenach istniejącego mieszkalnictwa, terenach zieleni. Z decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia 17 kwietnia 2007 r. wynika, że lokalizacja budynku warsztatu samochodowego w tym terenie pozostawała w oczywistej sprzeczności z ustaleniami obowiązującego ówcześnie planu miejscowego. Obecnie obowiązujący miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego sytuuje działkę nr [...] w jednostce strukturalnej oznaczonej symbolem B.236.M3 (obszary zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej zwartej lub wolnostojącej). W terenie tym funkcją dominującą jest zabudowa mieszkaniowa. Usługi na tym terenie dopuszczone są jedynie jako wydzielony lokal użytkowy w istniejącym budynku mieszkalnym i to przy spełnieniu określonych warunków. Skoro przedmiotowy budynek jest budynkiem usługowym wolnostojącym, to jego lokalizacja na tym terenie narusza ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Ustalono, że lokalizacja budynku warsztatu samochodowego na działce nr [...] w Brzeszczach przy ul. [...] jest sprzeczna z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, zatem nie ma możliwości zalegalizowania budynku i należało orzec o jego rozbiórce.