Orzeczenie
Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 30 maja 2019 r., sygn. I SA/Ol 279/19
Podatek od towarów i usług; Interpretacje podatkowe
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Renata Kantecka Sędziowie sędzia WSA Wiesława Pierechod sędzia WSA Przemysław Krzykowski (sprawozdawca) Protokolant starszy sekretarz sądowy Monika Rząp po rozpoznaniu w Olsztynie na rozprawie w dniu 30 maja 2019r. sprawy ze skargi Gminy A na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia "[...]", nr "[...]" w przedmiocie podatku od towarów i usług 1. uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną; 2. zasądzą od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz strony skarżącej kwotę 680 (sześćset osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia 26 listopada 2018 r. Gmina Miejska zwróciła się do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków mieszanych oraz wydatków bieżących przy zastosowaniu klucza powierzchniowego.
We wniosku, uzupełnionym pismem z dnia 15 stycznia 2019 r., przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.
Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Jest właścicielem budynków przy ul. "[...]", które obecnie poddane są termomodernizacji, na realizację której Gmina uzyskała dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Na potrzeby dofinansowań, podatek VAT nie jest i nie będzie kosztem kwalifikowanym inwestycji. Budynki są/będą wykorzystywane przez Miasto do czynności:
A) opodatkowanych VAT - odpłatny wynajem lokali na cele odpłatnego najmu na rzecz podmiotów trzecich (dalej: "część komercyjna"),
B) niepodlegających VAT - nieodpłatne udostępnianie lokali na rzecz podmiotów trzecich (dalej: "część użytkowa").
Miasto nie wykorzystuje/będzie wykorzystywało budynków do czynności zwolnionych z opodatkowania ani na potrzeby Urzędu Miasta i jednostek organizacyjnych. W związku z realizacją inwestycji ponosi szereg wydatków na nabycie towarów i usług związanych z budynkami, z tytułu których kontrahenci wystawią faktury z wykazanymi kwotami VAT. Miasto nie zna sposobu, aby wydatki inwestycyjne zakupione na potrzeby inwestycji bezpośrednio i wyłącznie przyporządkować do czynności A lub B, np. materiały i usługi budowlane/remontowe itp. (dalej łącznie: "wydatki mieszane"). Miasto nie dokonało dotychczas odliczenia VAT. Wartość początkowa inwestycji przekracza 15 tys. zł. Ponadto Miasto ponosi/będzie ponosiło wydatki bieżące związane z utrzymaniem budynków, w szczególności: zakup mediów, utrzymanie porządku i czystości, drobne bieżące naprawy, ochrona obiektów itp. (dalej: "wydatki bieżące"). Miasto ma sprecyzowaną koncepcję wykorzystywania budynków, tj. posiada umowy z najemcami lokali i wykorzystuje lokale na cele komercyjne i użytkowe. Stan taki miał miejsce również w momencie ponoszenia wydatków na inwestycje. W przyszłości może dochodzić do zmian w stopniu udostępnienia poszczególnych lokali na cele najmu lub użyczenia. W chwili obecnej, w przypadku jednego z budynków udział powierzchni przeznaczonych na potrzeby działalności gospodarczej wynosi 90% (z wyłączeniem części wspólnych budynku), zaś powierzchnia części wspólnych wynosi 26% powierzchni całkowitej. W przypadku drugiego z budynków udział powierzchni przeznaczonych na potrzeby działalności gospodarczej wynosi 57% (z wyłączeniem części wspólnych budynku), zaś powierzchnia części wspólnych wynosi 11 % powierzchni całkowitej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right