Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 22 maja 2019 r., sygn. I SA/Bk 114/19

Samorząd terytorialny

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Małgorzata Anna Dziemianowicz, Sędziowie sędzia WSA Paweł Janusz Lewkowicz, sędzia WSA Jacek Pruszyński (spr.), Protokolant st. sekretarz sądowy Beata Borkowska, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 22 maja 2019 r. sprawy ze skargi P. S.A. w P. na uchwałę Rady Miejskiej w Ł. z dnia [...] grudnia 2017 r. nr [...] w przedmiocie Ł. Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Innych Uzależnień na 2018 r. oddala skargę

Uzasadnienie

W dniu [...] grudnia 2017 r. Rada Miejska Ł. podjęła uchwałę Nr [...] w sprawie Ł. Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz innych Uzależnień na 2018 r. Organ nadzoru w stosunku do ww. uchwały nie wydał rozstrzygnięcia nadzorczego.

Pismem z dnia [...] lutego 2019 r. Polski K. S.A. w P. (dalej powoływany także jako Skarżąca, Spółka) wywiódł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku skargę na uchwałę Nr [...] Rady Miejskiej Ł. z dnia [...] grudnia 2017 r, w sprawie Ł. Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Innych Uzależnień na 2018 r. i wniósł o stwierdzenie jej nieważności. Powyższej uchwale zarzucił:

- naruszenie przepisów tj. art. 1 ust. 1 w zw. z art. 12 i art. 18 ust. 2, 3 i 3b ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości alkoholizmowi (Dz.U. z 2018 r., poz. 2137, dalej powoływana jako: u.w.t) w zw. z art. 87 § 1 w zw. z art. 94 Konstytucji RP poprzez nieuwzględnienie faktu, iż kryteria wynikające z aktu prawa miejscowego, tj. uchwały nr [...] Rady Miejskiej z dnia [...] grudnia 2017 roku, które zostały zastosowane pomocniczo do uchwały Rady Miejskiej Ł. nr [...] z dnia [...] marca 2003 r. określającej m.in. limit punktów sprzedaży napojów alkoholowych powyżej 4,5% do 18% (z wyjątkiem piwa), przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, są sprzeczne z zapisami aktu wyższego rzędu, tj. ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, a co za tym idzie w/w uchwała: (1) nie zapewnia realizacji zapisów i celów u.w.t., przede wszystkim w zakresie ograniczania spożycia napojów alkoholowych oraz zmiany struktury ich spożywania, co w efekcie doprowadziło do naruszenia art. 1 u.w.t.; (2) nie uwzględnia art. 18 ust. 3 b u.w.t., a mianowicie kryterium wskazanego przez ustawodawcę - tj. odległości od najbliższego działającego punktu sprzedaży napojów alkoholowych, liczonej najkrótszą drogą dojścia ciągiem dróg publicznych w sytuacji gdy liczba wniosków o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych przewyższa ich maksymalną liczbę, a zamiast tego stosuje swoje własne niezgodne z prawem wymogi; (3) narusza istotne zasady hierarchicznej struktury systemu prawa, ze względu na to, że akty prawa miejscowego - a bez wątpienia uchwała Rady Miasta min jest - muszą być zgodne ze wszystkimi aktami powszechnie obowiązującymi, tj. Konstytucja RP, umowami międzynarodowymi, ustawami i rozporządzeniami, tymczasem w/w uchwała pozostaje w sprzeczności z treścią ustawy o wychowaniu w trzeźwości oraz najwyższą ustawą zasadniczą, skutkiem czego powyższe wskazuje na to, iż przedmiotowa uchwała została wydana nieprawidłowo uchybiając treści art. 94 Konstytucji RP;

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00