Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 17 kwietnia 2019 r., sygn. I SA/Po 149/19
Interpretacje podatkowe; Podatek od towarów i usług
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Katarzyna Nikodem Sędziowie Sędzia NSA Włodzimierz Zygmont (spr.) Sędzia WSA Karol Pawlicki Protokolant: st. sekr. sąd. Ewa Szydłowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 kwietnia 2019 r. sprawy ze skargi A S.A. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług I. uchyla zaskarżoną interpretację; II. zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz skarżącego kwotę 697,00 zł ( sześćset dziewięćdziesiąt siedem złotych 00/100 ) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Pismem z 24 października 2018 r. X. S.A. (dalej: "skarżąca") zwróciła się z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do wystawienia faktur korygujących. Przedstawiając opis zdarzenia przyszłego skarżąca podała , że będąc czynnym podatnikiem VAT prowadzi działalność w zakresie hurtowej dystrybucji szybko zbywalnych produktów spożywczych, chemii gospodarczej, alkoholi i wyrobów tytoniowych. W celu zwiększenia obrotów podejmuje akcje marketingowe np.: promocje, konkursy, programy lojalnościowe skierowane zarówno do innych podmiotów gospodarczych (klientów skarżącej) jak i ostatecznych konsumentów. W każdym przypadku celem akcji jest zwiększenie przychodów ze sprzedaży. Ze względu na fakt, że dostawcami zwykle są bezpośrednio producenci i dystrybutorzy produktów, są oni zainteresowani udziałem w akcjach promocyjnych dotyczących ich produktów i marek. Zwiększenie sprzedaży tych produktów u skarżącej i objęcie akcją danego produktu przyczynia się bowiem do wzrostu sprzedaży także u producenta oraz wzmocnienia świadomości marki producenta u konsumentów (wzrost sprzedaży produktów producenta u skarżącej przekłada się na ilość zamówień u producenta i wzrost jego sprzedaży). Z uwagi na powyższe skarżąca obciąża fakturami VAT dostawców za usługi promocyjne. Wynagrodzenie skarżącej często jest kompensowane z należnością dostawców za sprzedane jej towary. Jednocześnie są przypadki, że kontrahenci nie akceptują faktur za usługi promocyjne, odmawiają ich przyjęcia, odsyłają je lub zwracają w inny sposób.