Wyrok WSA w Krakowie z dnia 26 marca 2019 r., sygn. I SA/Kr 11/19
Podatek dochodowy od osób prawnych
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia: WSA Stanisław Grzeszek Sędziowie: WSA Waldemar Michaldo WSA Urszula Zięba (spr.) Protokolant: Specjalista Małgorzata Kruszec po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 marca 2019 r. sprawy ze skargi E. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w K. z dnia [...] listopada 2018 r. nr [...] w przedmiocie zwrotu oprocentowania od nadpłaty z tytułu zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych skargę oddala
Uzasadnienie
Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w K. w dniu 8 listopada 2018r. wydał dla E. i (dalej: Fundusz) - decyzję o nr [...], w której utrzymał w mocy decyzję Naczelnika [...] Urzędu Skarbowego w K. z dnia 22 czerwca 2018r. nr [...], uzupełnionej decyzją Naczelnika [...] Urzędu Skarbowego w K. z dnia 3 sierpnia 2018r. nr [...] w sprawie zwrotu oprocentowania od nadpłaty z tytułu zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych pobranego przez płatników od wypłaconych dywidend, obliczonego od dnia poboru podatku przez płatników - zgodnie z art. 78 § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej - od nadpłaty stwierdzonej decyzją Naczelnika z dnia 25 kwietnia 2018r., nr [...], do dnia 10 lipca 2014r. w łącznej kwocie [...]zł oraz odmowy zwrotu oprocentowania liczonego od dnia poboru podatku do dnia zwrotu nadpłaty.
Powyższe miało miejsce w następującym stanie faktycznym. W dniu 2 stycznia 2018r. wpłynął do organu I instancji wniosek ww. podmiotu z siedzibą w [...] z dnia 28 grudnia 2017r., w którym zwrócono się o stwierdzenie i zwrot nadpłaty zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych za lata 2012-2014 w łącznej kwocie [...]zł wraz z oprocentowaniem, w związku z faktem, że przedmiotowa nadpłata powstała na skutek wydania przez TSUE wyroku z dnia 10 kwietnia 2014r. w sprawie [...] E. W uzasadnieniu wniosku o stwierdzenie nadpłaty wskazano na fakt dyskryminacyjnego opodatkowania dochodów z dywidend wypłaconych na rzecz Funduszu, bowiem dochody z tego tytułu osiągane przez polski fundusz inwestycyjny były zwolnione z opodatkowania zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 10 ustawy o CIT. Ponadto stwierdzono, że prawo wspólnotowe, a w szczególności zasada swobody przepływu kapitału, wyrażona w art. 63 TFUE zakazuje dyskryminacyjnego traktowania rezydentów i nierezydentów ze względu na ich siedzibę. W konsekwencji stwierdzono, że pobranie podatku przez płatników od wypłaconych dywidend było bezzasadne w świetle prawa wspólnotowego, a w szczególności art. 63 TFUE i wniesiono o stwierdzenie nadpłaty z tego tytułu.