Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 20 marca 2019 r., sygn. II SA/Gd 819/18

Prawo miejscowe

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia WSA Mariola Jaroszewska (spr.) Sędziowie: Sędzia WSA Dorota Jadwiszczok Asesor WSA Magdalena Dobek-Rak Protokolant Asystent sędziego Krzysztof Pobojewski po rozpoznaniu w dniu 20 marca 2019 r. w Gdańsku na rozprawie sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego na uchwałę Rady Gminy z dnia 14 marca 2018 r. nr [...] w sprawie przyjęcia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy w 2018 roku stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały.

Uzasadnienie

Pismem nadanym w dniu 29 października 2018 r. Prokurator Rejonowy (dalej: Prokurator) wniósł skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku na uchwałę Rady Gminy nr [..] z dnia 14 marca 2018 r. w sprawie przyjęcia programu opieki nad zwierzętami oraz zapobieganiu bezdomności zwierząt na terenie Gminy w 2018 roku.

Prokurator wniósł o stwierdzenie nieważności uchwały w związku z naruszeniem art. 40 ust. 1 i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, dalej: u.s.g.) oraz art. 4 i art. 13 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. 2017 r., poz. 1523 ze zm.; dalej: u.o.a.n.).

Według Prokuratora zapewnianie opieki bezdomnym zwierzętom oraz ich wyłapywanie - zgodnie z art. 11 ust. 1 oraz 11a ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (Dz. U. z 2017 r., poz. 18480, dalej: u.o.z.) jest zadaniem własnym gminy a rada gminy corocznie określa w drodze uchwały program opieki nad zwierzętami oraz zapobiegania bezdomności zwierząt. W ocenie Prokuratora zaskarżona uchwała zawiera nie tylko normy o charakterze indywidualno-konkretnym, ale również takie o charakterze generalno-abstrakcyjnym, jak np. § 9 uchwały regulujący uprawnienia opiekunów kotów czy § 11 ust. 2 dotyczący lekarzy weterynarii. Zatem abstrakcyjność rozumiana jako wielokrotność zastosowania, jest wpisana w istotę przedmiotowego programu. Powołując się na orzecznictwo sądów administracyjnych Prokurator przypomniał, że pomimo iż uchwała zawiera także normy indywidualne i konkretne - obok generalnych i abstrakcyjnych, ma charakter powszechnie obowiązujący. Jako taki akt musi być ogłoszona w odpowiednim dzienniku urzędowym. W związku z brakiem ogłoszenia zaskarżonej uchwały w Dzienniku Urzędowym Województwa Prokurator stwierdził, że nie wywiera ona skutków prawnych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00