Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 7 lutego 2019 r., sygn. II SA/Lu 946/18

Kółko rolnicze jest dobrowolną, niezależną i samorządną, społeczno-zawodową organizacją rolników indywidualnych (art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 8 października 1982 r. o społeczno-zawodowych organizacjach rolników).

W poprzednio obowiązującym stanie prawnym kółka rolnicze były rejestrowane w prowadzonym w formie oddzielnej księgi rejestrowej, dziale A rejestru kółek rolniczych, rolniczych zrzeszeń branżowych, związków rolników, kółek i organizacji rolniczych oraz związków rolniczych zrzeszeń branżowych, działających na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 października 1982 r. o społeczno-zawodowych organizacjach rolników. Obecnie tego rodzaju społeczno-zawodowe organizacje rolników są rejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym w rejestrze stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej.

Przepis art. 10 ust. 1 przepisów wprowadzających KRS jest przepisem szczególnym w stosunku do art. 9 ust. 2a tej ustawy, co oznacza, że w przypadku podmiotów nim objętych zastosowanie powinien znaleźć tryb przerejestrowania do Krajowego Rejestru Sądowego określony w art. 10 przepisów wprowadzających KRS, a nie w art. 9 ust. 2a.

Skoro skarżące Kółko Rolnicze było wpisane do odpowiedniego rejestru przed dniem 1 stycznia 2001 r., zaś obecnie podlegało wpisaniu do Krajowego Rejestru Sądowego jako organizacja społeczno-zawodowa, to co do zasady do kwestii tego przerejestrowania miał zastosowanie art. 10 przepisów wprowadzających KRS, zaś wpisu do rejestru należało dokonać z urzędu. W takiej sytuacji nie miał natomiast zastosowania art. 9 ust. 2a przepisów wprowadzających KRS i wynikające z niego skutki związane z niezłożeniem wniosku o wpis do rejestru, w tym uznanie podmiotu za wykreślony z rejestru z dniem 1 stycznia 2016 r. Zastosowania nie miał również art. 10 ust. 2b przepisów wprowadzających KRS, albowiem skutek w postaci nabycia mienia przez Skarb Państwa powiązany został wyłącznie z podmiotami, o których mowa w art. 9 ust. 2a przepisów wprowadzających KRS.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00