Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 27 lutego 2019 r., sygn. II SA/Gl 924/18

Ruch drogowy

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Grzegorz Dobrowolski, Sędziowie Sędzia NSA Bonifacy Bronkowski (spr.),, Sędzia WSA Artur Żurawik, Protokolant starszy referent Barbara Urban, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 lutego 2019 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego Bielsko-Biała Północ w Bielsku-Białej na uchwałę Rady Powiatu Bielskiego z dnia 25 października 2017 r. nr V/46/280/17 w przedmiocie wysokości opłat związanych z usuwaniem pojazdów z dróg oraz ich przechowywaniem stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w całości.

Uzasadnienie

Rada Powiatu w Bielsku-Białej (dalej też jako Rada), działając na podstawie art. 12 pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1868, zwanej dalej ustawą o samorządzie powiatowym) oraz art. 130a ust. 6 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1260 ze zm., zwanej dalej ustawą lub p.r.d.) podjęła w dniu 25 października 2017 r. uchwałę nr V/46/280/17 w sprawie ustalenia wysokości opłat za usuwanie i przechowywanie pojazdów oraz wysokości kosztów w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu na 2018 r. (dalej też jako uchwała).

W skardze do sądu administracyjnego na powyższą uchwałę Prokurator Rejonowy Bielsko-Biała Północ wniósł o stwierdzenie jej nieważności w całości jako podjętej jego zdaniem z rażącym naruszeniem art. 130a ust. 6 p.r.d., poprzez niewłaściwe zastosowanie polegające na ustaleniu maksymalnych stawek kosztów usuwania pojazdów i przechowywania ich na parkingu strzeżonym, mimo że rzeczywiste koszty usuwania i przechowywania pojazdów ponoszone przez Starostwo Powiatowe w Bielsku-Białej na podstawie zawartej umowy cywilno-prawnej są znacznie niższe niż stawki przyjęte w uchwale.

W uzasadnieniu skargi, porównując stawki wynikające z zaskarżonej uchwały odpowiadające maksymalnym kwotom stawek obowiązującym w 2018 r., określonym w wydanym na podstawie art. 130a ust. 6c ustawy obwieszczeniu Ministra Finansów z dnia 25 lipca 2017 r., z ponoszonymi przez Powiat kosztami usuwania i przechowywania pojazdów na podstawie zawartej w dniu [...] r. umowy nr [...] ze wspólnikami spółki cywilnej "A" s.c. M. i K. K. z/s w B, stwierdził, że ponoszone przez Powiat koszty holowania są kilkakrotnie niższe, a koszty przechowywania pojazdów nawet kilkadziesiąt razy niższe od kosztów wyliczonych zgodnie ze stawkami przyjętymi w uchwale. Oznacza to zdaniem Prokuratora, że Rada przy podejmowaniu zaskarżonej uchwały nie wzięła pod uwagę rzeczywistych kosztów usuwania i przechowywania pojazdów poniesionych przez Powiat. Stawki opłat w uchwale zostały zatem określone arbitralnie i niezgodnie z wytycznymi wynikającymi z art. 130a ust. 6 p.r.d.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00