Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 22 stycznia 2019 r., sygn. III SA/Gl 1267/18

Inne

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Barbara Orzepowska-Kyć (spr.), Sędzia WSA Małgorzata Jużków, Sędzia WSA Krzysztof Kandut, Protokolant St. sekr. sąd. Agnieszka Wita-Łyskawa, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 stycznia 2019 r. sprawy ze skargi Miasta Z. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych oddala skargę.

Uzasadnienie

Wojewoda Śląski rozstrzygnięciem nadzorczym z [...] r. nr [...], stwierdził w całości nieważność uchwały Nr LIX/712/18 Rady Miasta Zabrze z 27 sierpnia 2018 r. w sprawie wprowadzenia zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie Miasta Zabrze - jako niezgodnej z art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz. U. z 2016 r. poz. 487 ze zm., dalej przywoływana również jako: "ustawa").

W podstawie prawnej organ powołał art. 91 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2018 r. poz. 994 ze zm.).

W uzasadnieniu rozstrzygnięcia organ wyjaśnił, że uchwała została podjęta na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy, zatem powinna zawierać wytyczne co do lokalizacji punktu sprzedaży i podawania napojów alkoholowych, jakimi kierować będzie się organ wydający zezwolenia na prowadzenie tego typu działalności.

Tymczasem w § 1 pkt 2 uchwały Rada przyjęła, że: "punkt sprzedaży lub podawania napojów alkoholowych nie może znajdować się: w najbliższej okolicy przedszkoli, szkół, placówek oświatowo-wychowawczych, ośrodków zdrowia, przychodni zdrowia, szpitali, budynków i obiektów kultu religijnego. " Z kolei w § 1 pkt 3 uchwały Rada wskazała, iż "przez najbliższą okolicę, o której mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się obszar zdefiniowany w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy (...) Zgodnie z tym przepisem ustawy "najbliższa okolica punktu sprzedaży napojów alkoholowych to obszar mierzony od granicy obiektu, zamknięty trwałą przeszkodą o charakterze faktycznym, taką jak krawędź jezdni, zabudowa, która ze względu na swój charakter uniemożliwia dostęp oraz kontakt wzrokowy i głosowy, mur bez przejść oraz ciek wodny bez bliskich przepraw."

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00