Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 16 stycznia 2019 r., sygn. II SA/Gl 861/18

Ruch drogowy; Samorząd terytorialny

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Andrzej Matan, Sędziowie Sędzia NSA Bonifacy Bronkowski, Sędzia WSA Elżbieta Kaznowska (spr.), Protokolant specjalista Anna Trzuskowska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 stycznia 2019 r. sprawy ze skargi Prokuratora Prokuratury Rejonowej w Żywcu na uchwałę Rady Powiatu w Żywcu z dnia 25 września 2017 r. nr XXXI/263/2017 w przedmiocie wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdu stwierdza nieważność uchwały w całości.

Uzasadnienie

Rada Powiatu w Żywcu, działając na podstawie art. 12 pkt 11 i art. 40 ust. 1 u stawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.jedn. Dz.U. z 2017 r., poz. 1868 ze zm.) oraz 130a ust. 6 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t.jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 1260, ze zm.), podjęła w dniu 25 września 2017 r. uchwałę nr XXXI/263/2017 w sprawie ustalenia wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdu usuniętego z drogi oraz wysokości kosztów powstałych w razie odstąpienia od usuwania pojazdu.

Pismem z dnia 3 września 2018 r. skargę na powyższą uchwałę wniósł Prokurator Prokuratury Rejonowej w Żywcu, zarzucając jej istotne naruszenie prawa - tj. art. 130a ust. 6 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym w związku z obwieszczeniem Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 25 lipca 2017 r. (MP. z 2017r., poz. 772) w sprawie ogłoszenia obowiązujących w 2018 r. maksymalnych stawek opłat za usunięcie pojazdu z drogi i jego parkowanie na parkingu strzeżonym oraz art. 12 pkt 11 i art. 40 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.jedn. Dz.U. z 2016 r., poz. 814) poprzez ustalenie maksymalnych stawek kosztów usuwania pojazdów i przechowywania ich na parkingu strzeżonym pomimo, że rzeczywiste koszty usunięcia i przechowywania pojazdów ponoszone przez Powiat na podstawie umów zawartych przez organ z firmami zewnętrznymi są znacząco niższe - niż stawki określone w zaskarżonej uchwale. Na podstawie art. 147 § 1 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi wniósł o stwierdzenie nieważności w całości wymienionej uchwały.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00