Orzeczenie
Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 11 grudnia 2018 r., sygn. II SA/Ol 796/18
Pomoc społeczna
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Adam Matuszak Sędziowie sędzia WSA Katarzyna Matczak sędzia WSA Marzenna Glabas (spr.) Protokolant sekretarz sądowy Marta Kudła po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 grudnia 2018 r. sprawy ze skargi E. L. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia "[...]", nr "[...]" w przedmiocie odpłatności za pobyt w domu pomocy społecznej uchyla zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję organu I instancji.
Uzasadnienie
Decyzją nr "[...]" z dnia "[...]" r. Zastępca Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, działając z urzędu, na podstawie art. 59 ust. 1 w zw. z art. 60 ust. 1, art. 61 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jedn. Dz. U. z 2017 r. poz. 1769 ze zm.), dalej jako: "u.p.s.", ustalił odpłatność E. L. (dalej jako: "skarżąca") za pobyt jej ojca T. P. w Domu Pomocy Społecznej od 1 maja 2018 r. do 30 września 2018 r. w wysokości 536,32 zł miesięcznie. Jednocześnie organ I instancji zwolnił skarżącą z opłaty w części stanowiącej kwotę 268,16 zł.
W uzasadnieniu organ I instancji wyjaśnił, że ojciec skarżącej przebywa w DPS. Średni koszt utrzymania mieszkańca w tym DPS wynosi od dnia
1 kwietnia 2018 r. - 4.075 zł. Organ I instancji ustalił, że dochód na osobę
w czteroosobowej rodzinie skarżącej przekracza 300 % kryterium dochodowego na osobę w rodzinie o kwotę 134,08 zł. W związku z tym skarżąca winna wnosić opłatę
w wysokości 536,32 zł miesięcznie (4 x 134,08 zł). Organ I instancji rozważył przy tym argumenty skarżącej, która domagała się zwolnienia z opłaty i deklarowała możliwość wnoszenia opłaty w kwocie 100 zł miesięcznie. Uznał, że sytuacja rodziny, w tym ponoszone koszty utrzymania i nauki syna i córki, opłaty bieżące oraz wydatki na leki
i leczenie uzasadniają zwolnienie skarżącej z opłaty we wskazanej części. Organ
I instancji wyjaśnił, że przy ustalaniu sytuacji finansowej rodziny nie mógł przyjąć wszystkich wydatków wskazanych przez stronę, bowiem wydatki związane z bieżącym prowadzeniem gospodarstwa domowego, odpłatne zajęcia pozalekcyjne, nie stanowią sytuacji nadzwyczajnej powodującej konieczność zastosowania ulgi w opłacie za pobyt członka rodziny w DPS i nie mogą stanowić przesłanki przemawiającej za przeniesieniem wydatków na Gminę, która dysponuje i odpowiada za ograniczone środki publiczne.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right