Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 18 grudnia 2018 r., sygn. II SA/Bd 1214/18
Samorząd terytorialny
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Renata Owczarzak Sędziowie sędzia WSA Jarosław Wichrowski asesor WSA Katarzyna Korycka (spr.) Protokolant starszy asystent sędziego Krzysztof Cisewski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 grudnia 2018 r. sprawy ze skargi P. K. na uchwałę Rady Gminy z dnia [...] grudnia 2000 r., nr [...] w przedmiocie zasad naliczania ilości wprowadzanych ścieków do urządzeń kanalizacyjnych i warunków podłączenia do sieci kanalizacyjnej stwierdza nieważność § 2 zaskarżonej uchwały.
Uzasadnienie
W dniu 28 grudnia 2000 r. Rada Gminy Bądkowo, działając na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 18 ust. 1 i art. 40 ust. 2 pkt 3 i 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 1996 r., Nr 13, poz. 74 ze zm.) oraz art. 4 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz.U. z 1997 r., Nr 9, poz. 43 ze zm.), podjęła uchwałę nr XXI-117/2000 w sprawie zasad naliczania ilości wprowadzanych ścieków do urządzeń kanalizacyjnych i warunków podłączenia do sieci kanalizacyjnej.
Na powyższą uchwałę Prokurator Rejonowy w Aleksandrowie Kujawskim pismem z dnia 19 września 2018 r. wniósł skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy. Domagając się stwierdzenia nieważności § 2 zaskarżonej uchwały, Prokurator zarzucił rażące naruszenie art. 7 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 18 ust. 1 i art. 40 ust. 2 pkt 3 i 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1875) oraz art. 4 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz.U. z 2017 r., poz. 827), poprzez przyjęcie, iż wskazane przepisy ustawy stanowią podstawę do nałożenia określonego w § 2 zaskarżonej uchwały obowiązku uiszczenia opłaty przy przyłączaniu nieruchomości do sieci kanalizacyjnej.
W uzasadnieniu skargi Prokurator wskazał, iż zaskarżona uchwała, z uwagi na swoje cechy, m.in. generalno-abstrakcyjny charakter przepisów, jest aktem prawa miejscowego. Powołując się na przepisy art. 94 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. z 1997 r., Nr 78, poz. 483, dalej powoływanej jako "Konstytucja RP") oraz art. 40 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym podkreślił, iż gminie przysługuje prawo do stanowienia aktów prawa miejscowego obowiązujących na obszarze gminy, jedynie na podstawie upoważnienia ustawowego i w jego granicach. Podniósł też, że stosownie do art. 84 Konstytucji RP wszelkie ciężary i świadczenia publiczne mogą być nakładane na obywateli jedynie w drodze ustawy. W świetle powyższego stwierdził, że nakładanie na obywateli jakichkolwiek obciążeń publicznych wymaga wyraźnego upoważnienia ustawowego, a takie upoważnienie w odniesieniu do odpłatnego przyłączania nieruchomości do sieci kanalizacyjnej nie wynika z żadnego przepisu ustawy.