Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 22 listopada 2018 r., sygn. III SA/Lu 350/18

Samorząd terytorialny

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Jerzy Marcinowski, Sędziowie Sędzia WSA Robert Hałabis (sprawozdawca), Sędzia WSA Iwona Tchórzewska, Protokolant Sekretarz sądowy Beata Skubis-Kawczyńska, po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 22 listopada 2018 r. sprawy ze skargi Wojewody na uchwałę Gminy z dnia [...] października 2002 r. nr [...] w przedmiocie nieodpłatnego przekazania mostów na rzece K. stwierdza niezgodność z prawem zaskarżonej uchwały.

Uzasadnienie

W dniu [...] października 2002 r. Rada Gminy w T. podjęła uchwałę Nr [...] w sprawie nieodpłatnego przekazania mostów na rzece K. Powołując w podstawie prawnej tej uchwały przepis art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm. - dalej jako "u.s.g."), Rada Gminy T. postanowiła przekazać nieodpłatnie na rzecz użytkowników mosty komunikacyjne na rzece K. zlokalizowane w miejscowości Ł., Z. i R. (§ 1 uchwały). W § 2 uchwały postanowiono, że z przekazanych mostów mogą korzystać wszyscy zainteresowani. Według dalszych postanowień uchwały, przekazanie mostów nastąpi protokolarnie (§ 3), zaś wykaz użytkowników, którym zostaną przekazane mosty, stanowi załącznik nr 1 do uchwały oraz załącznik graficzny nr 2 określający lokalizację mostów (§ 4). Ponadto w § 5 uchwały postanowiono, że obowiązek utrzymania mostu w należytym stanie technicznym należy do ich użytkowników.

Na powyższą uchwałę skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie wywiódł Wojewoda L. wnosząc o stwierdzenie jej niezgodności z prawem. W ocenie organu nadzoru wskazana uchwała nie znajduje uzasadnienia w powszechnie obowiązujących przepisach prawa, a zatem została podjęta bez podstawy prawnej.

W uzasadnieniu skargi organ nadzoru wyjaśnił, że według art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a u.s.g., w brzmieniu obowiązującym w dacie podjęcia uchwały, do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej. Do czasu określenia tych zasad zarząd może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady gminy. Z powołanego przepisu wynika zatem, że zbywanie, nabywanie i obciążanie nieruchomości gruntowych gminy oraz ich wydzierżawianie lub wynajmowanie na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony następuje według zasad określonych przez radę gminy w drodze aktu prawa miejscowego, w którym określono sposób załatwiania spraw danego rodzaju. W sytuacji braku tych zasad konieczna jest każdorazowa zgoda rady na czynności wymienione w art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a u.s.g. Z analizy tego przepisu wynika jedynie upoważnienie dla Rady Gminy do wyrażenia zgody na dokonanie czynności, których przedmiotem jest zbywanie, nabywanie i obciążanie nieruchomości gruntowych gminy oraz ich wydzierżawianie lub wynajmowanie na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony. Dokonując wykładni językowej pojęcia "wyrażenie zgody" należy je rozumieć jako wydanie przyzwolenia, przychylenie się, zaaprobowanie czynności dokonywanej przez inny organ.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00