Orzeczenie
Wyrok WSA w Lublinie z dnia 22 listopada 2018 r., sygn. III SA/Lu 350/18
Samorząd terytorialny
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Jerzy Marcinowski, Sędziowie Sędzia WSA Robert Hałabis (sprawozdawca), Sędzia WSA Iwona Tchórzewska, Protokolant Sekretarz sądowy Beata Skubis-Kawczyńska, po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 22 listopada 2018 r. sprawy ze skargi Wojewody na uchwałę Gminy z dnia [...] października 2002 r. nr [...] w przedmiocie nieodpłatnego przekazania mostów na rzece K. stwierdza niezgodność z prawem zaskarżonej uchwały.
Uzasadnienie
W dniu [...] października 2002 r. Rada Gminy w T. podjęła uchwałę Nr [...] w sprawie nieodpłatnego przekazania mostów na rzece K. Powołując w podstawie prawnej tej uchwały przepis art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm. - dalej jako "u.s.g."), Rada Gminy T. postanowiła przekazać nieodpłatnie na rzecz użytkowników mosty komunikacyjne na rzece K. zlokalizowane w miejscowości Ł., Z. i R. (§ 1 uchwały). W § 2 uchwały postanowiono, że z przekazanych mostów mogą korzystać wszyscy zainteresowani. Według dalszych postanowień uchwały, przekazanie mostów nastąpi protokolarnie (§ 3), zaś wykaz użytkowników, którym zostaną przekazane mosty, stanowi załącznik nr 1 do uchwały oraz załącznik graficzny nr 2 określający lokalizację mostów (§ 4). Ponadto w § 5 uchwały postanowiono, że obowiązek utrzymania mostu w należytym stanie technicznym należy do ich użytkowników.
Na powyższą uchwałę skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie wywiódł Wojewoda L. wnosząc o stwierdzenie jej niezgodności z prawem. W ocenie organu nadzoru wskazana uchwała nie znajduje uzasadnienia w powszechnie obowiązujących przepisach prawa, a zatem została podjęta bez podstawy prawnej.
W uzasadnieniu skargi organ nadzoru wyjaśnił, że według art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a u.s.g., w brzmieniu obowiązującym w dacie podjęcia uchwały, do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej. Do czasu określenia tych zasad zarząd może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady gminy. Z powołanego przepisu wynika zatem, że zbywanie, nabywanie i obciążanie nieruchomości gruntowych gminy oraz ich wydzierżawianie lub wynajmowanie na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony następuje według zasad określonych przez radę gminy w drodze aktu prawa miejscowego, w którym określono sposób załatwiania spraw danego rodzaju. W sytuacji braku tych zasad konieczna jest każdorazowa zgoda rady na czynności wymienione w art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a u.s.g. Z analizy tego przepisu wynika jedynie upoważnienie dla Rady Gminy do wyrażenia zgody na dokonanie czynności, których przedmiotem jest zbywanie, nabywanie i obciążanie nieruchomości gruntowych gminy oraz ich wydzierżawianie lub wynajmowanie na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony. Dokonując wykładni językowej pojęcia "wyrażenie zgody" należy je rozumieć jako wydanie przyzwolenia, przychylenie się, zaaprobowanie czynności dokonywanej przez inny organ.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right